2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
johfo
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:24

2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Inlägg av johfo »

Hej M

Korta versionen: Finns det någon 2-kanalig z-wave inbyggnads-relä-switch som klarar DIREKTA associationer med andra z-waveenheter (gärna utan energimätning)?

Långa versionen inkl bakgrund:
Bakgrund:
Jag har i många år kört Tellstick Net och sen ZNet v2 med ganska många 433-enheter och successivt sista åren börjat byta 433 mot z-wave.
Sista 2-3 åren har jag tröttnat på den långsamma utvecklingen av Telldus Live, den limiterade flexibiliteten och ffa den minskade robustheten och jag tycker det känns som att Telldus gräver sin egen grav att sluta tillverka en enkel produkt och vid generationsskiftet släppa 433 som är deras gamla "hjärta" och även z-wave för att satsa helt på Flow och senare Matter/ Thread och konkurrera med de riktigt stora drakarna....

Därför påbörjade jag min resa mot Home Assistant.

Jag har länge kört en AN-179 till Tellsticken, där AN-179:an har gått utan last, men associerad till 2st Telldus Z-wave-plugin-reläer. Plug-in-reläerna nyper så snabbt när man trycker på AN-179 att man kan tro att dess lampor är kopplade med kabel till knapparna till AN-179, om man inte hört reläerna klicka...

Frågeställning:
Jag installerade en Z-Stick 7 med Z-Wave-JS-UI (former Z-Wave-JS-MQTT?) i helgen och skulle därefter sätta upp en NEXA AN-196 som skulle vara direkt associerad mot 2st AN-180 plug-in-switchar. En AN-180 per knapp.
Efter lite strul och klurande i Z-Wave-JS-UI lyckades jag sätta associationer, men jag fick en delay på ca 2-3 sekunder från växling av AN-196-kanal till att AN-180 reagerade.

Jag testade då med en AN-179 och associera en AN-180 från Home Assistant och det blev precis som den jag kör med Telldusen - det nyper direkt.
Den associationen såg ut såhär:
AN-179_Direkt_Association_Works.png
AN-179_Direkt_Association_Works.png (7.92 KiB) Visad 1026 gånger
Jag testade att plugga ur Z-Stick:an från HA-datorn och associationen fortsatte fungera, så den verkar gå direkt här precis som med Tellsticken.


På AN-196 testade jag att sätta upp associationen på två olika sätt och båda verkar fungera, men med delay:
Alt 1 (det jag testat mest)
AN-196-Association_Via_Controller_type1.png
AN-196-Association_Via_Controller_type1.png (9.24 KiB) Visad 1026 gånger
Alt 2 (som oxå verkade funka):
AN-196-Association_Via_Controller_type2.png
AN-196-Association_Via_Controller_type2.png (8.78 KiB) Visad 1026 gånger


Delayen fick mig att misstänka att detta då inte går direkt, utan via kontrollern.


Varför!? Är det "by design" på AN-196 att den associerar via controller och inte direkt som AN-179 gör, eller är det någon inställning jag missat?

Om det är "!by design", finns det i så fall någon annan 2-kanalig Z-wave-relä-puck som jag kan sätta bakom en dubbel-trapp/kron och styra två olika AN-180 (en från var knapp) med DIREKT association?
Energimätning vill jag helst inte ha i den, då den inte kommer att ha någon last.

(Jag har kikat på andra protokoll, men vill gärna ha z-wave då jag redan har pluggarna. Med Shelly gör jag mig beroende av WiFi. Möjligen att ZigBee hade kunnat vara en lösning, men då måste jag först ha en pinne för det och lära mig hur man sätter upp det, så helst en z-wave-enhet som gör det jag vill.)
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Inlägg av supportM »

Hmm, detta låter väldigt underligt. Är 98% säker på att det är Home Assistant som strular här och inte reläet. Associationer i Z-wave är alltid direkt. Om de inte är det försöker någon utvecklare vara smart och göra någon lösning som inte har med Z-wave att göra.

Funderar dock på om det inte har med säkerhetsklass att göra istället? Vilken säkerhetsnivå är 196an inkluderad med?
// Officiellt supportkonto för m.nu
johfo
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:24

Re: 2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Inlägg av johfo »

Hej Erik och tack för svar!
Det blir utmärkt att hålla det här. Kan fler ha nytta av processen/felsökningen/resultatet är det ju bara en bonus.

AN-196 är inkluderad "utan" säkerhet. Jag har inte bemödat mig. Mina lampor är viktiga, för annars ser jag inte när det är mörkt, men de är inte SÅ viktiga att jag måste ha extra kryptering... Ingen har nånsin busat med mina 433-grejer, så att nån skulle orka med Z-wave är väl inte nån större risk :-)

Men det blir ju likadant om jag associerar en enhet till en AN-196 från Telldus live...

En tanke som slog mig var:
När jag sätter en association från en AN-179 blir det såhär (som jag visat tidigare):
AN-179_Endpoint0.JPG
AN-179_Endpoint0.JPG (28.5 KiB) Visad 1023 gånger
Alltså "Endpoint 0" och jag får inget annat val i Z-Wave-JS-UI

När jag sätter associationer i AN-196 får jag välja Endpoint 0,1,2:
AN-196_association_config_Endpoint012.JPG
AN-196_association_config_Endpoint012.JPG (18 KiB) Visad 1023 gånger
Jag valde då 1 resp 2, för jag tänkte det var knapparna, men i nästa läge fanns det flera val
AN-196_association_config_Endpoint1_GroupSelections.JPG
AN-196_association_config_Endpoint1_GroupSelections.JPG (18.82 KiB) Visad 1023 gånger
och jag valde "2 button S1"

Men tittar jag i valen för Endpoint 0 ser det ut såhär:
AN-196_association_config_Endpoint0_GroupSelections123.JPG
AN-196_association_config_Endpoint0_GroupSelections123.JPG (23.16 KiB) Visad 1023 gånger
Kan det vara så att jag där borde välja 2 On/Off control och sen min lampa och no endpoint?
AN-196_association_config_Endpoint0_GroupOnOFF1_OTESTAT.JPG
AN-196_association_config_Endpoint0_GroupOnOFF1_OTESTAT.JPG (33.24 KiB) Visad 1023 gånger
Det har jag (nog) inte testat än. Det blev en sen natt igår med test av många varianter, men Node Endpoint 0 tror jag aldrig jag testade för AN-196:an...

Fattar dock inte riktigt vad dessa Endpoints är...
johfo
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:24

Re: 2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Inlägg av johfo »

Testade med Endpoint 0 och första On/Off nu, pekade mot en AN-180 och No Endpoint.
Fortfarande via controller :-(
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: 2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Inlägg av supportM »

Hej,

Beklagar lite sent svar. Var tvungen att fundera lite.

Jag tror du är på rätt spår, men tyvärr är Nexa lite dålig på att skriva ut vilka endpoints som finns. Produkten är ju dock en rebrand av Everspring: https://www.everspring.com/portfolio-item/11244/ . Den är liiiite bättre men saknar fortfarande endpoints specificeringen.

Och ärligt talat har jag inte bråkat med endpoints i HA. De flesta andra system maskar dem och bryr sig bara om grupperna. För i teorin skall det inte behövas något mer än att du lägger det som skall styras i grupperna 1 och 2. 1 för första knappen och 2 för andra knappen.

Vi testade detta i en Home Center 3 och det var inga konstigheter. Så jag känner mig ganska säker på att detta är något HA specifikt och tyvärr kan vi inte gräva så mycket djupare här. Om du vill testa något annat relä kan du alltid köpa och utnyttja våra 101 dagars öppet köp. Kostar bara returfrakten om det inte skulle fungera, men tror som sagt att felet ligger i HA och inte i enheten.
// Officiellt supportkonto för m.nu
johfo
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:24

Re: 2-kanalig Z-wave med DIRECT-associations? AN-196 klarar det inte!?

Inlägg av johfo »

Hej och tack för svar.
Intressant att AN-196 funkar mot HC3 när den gör exakt likadant mot både Tellstick Z-Net och HA-Z-Stick7!
Verkar vara en suboptimal produkt.
Nexa själva har ingen aning och skickar mest bara ut manualen och den tillför inte så mycket mer.

Det där med Endpoints har jag försökt läsa på om, men inte lyckats fatta.
AN-179 gick ju bara rakt in och funkade.
Jag skulle gärna vilja lära mig och förstå. Någon som har en bra referens där detta förklaras begripligt?

Så länge stackar jag nog 2st AN-179 här då jag bränt alltför mycket tid på felsökning för att ligga bra till hemma...
Men jag ska spana in vad ni har och med de villkoren blir det svårt att låta bli att köpa hem och testa en annan 2Ch snart. 2st AN-179 kan jag flytta till ett par andra ställen där jag villhöver bättre 1Ch reläpuckar om en 2Ch funkar. Med bara ett brev som retur blir ju fallhöjden låg om det inte skulle funka. Men jag slänget nog ut lite frågor i fler forum och se om någon testat och vet att någon variant funkar som jag vill först.

Tack för att ni försöker hjälpa till med befintlig puck i alla fall trots att jag även frågade om rekommendation av en annan produkt!
Skriv svar