Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Är något trasigt? Rapporterar en station konstant felaktiga temperaturer? Ge en så detaljerad beskrivning av vad som felar som möjligt, gärna med bilder/grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Det verkar som att de inte accepterar att temperatur.nu hämtar temperaturer var fjärde minut. De har nu även blockerat min reservlösning...

Och svar på mail tar en vecka...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av etompau »

Back in business ... Vet ej vem eller vad som löste felet, hoppas nu bara att det kan fungera lite längre.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Telldus löste.

De hävdar bestämt att temperatur.nu skickar tusentals frågor per sekund, men jag kan inte förstå hur det skulle kunna gå till...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av etompau »

Så var det dags igen, stopp i rapporteringen sedan någon dag tillbaka.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Och det är åter Telldus som strular och har blockerat trafiken. På ipnumret som blockerades kom det i snitt 1,1 fråga per sekund dygnet innan de blockerade. :/
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av etompau »

Tack för att ni orkar fixa problemen, nu funkar rapporteringen igen. :D
Märkligt att Telldus agerar på detta vis, ni har ju haft kopplingen till deras system under många år utan att någon har klagat på trafikmängden.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Det är tydligen så att om temperatur.nu under en enda sekund skickar fler än 3 frågor blockeras alla framtida hämtningar.

Som spindeln är uppbyggd finns det en stor mängd slump inbyggd, så även om snittet är 2 frågor per sekund kan det mycket väl bli 4 frågor en enskild sekund. Och då slänger Telldus ut temperatur.nu. Det är 400 som ligger inlagda i databasen (och inte varit inaktiva i mer än 3-4 månader) med Telldus Live som rapporteringssätt. Merparten rapporterar med 2 sensorer.

Telldus gräns är mycket svår att nå, så ni som kan får gärna byta till annat rapporteringssätt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Nu har Telldus åter blockerat temperatur.nu. Trots att vi kraftigt begränsat hur ofta data hämtas... Ska det begränsas mycket mer kommer det snart tyvärr inte gå att hämta data från Telldus.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
andersw
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 jan 2020, 14:54

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av andersw »

Vad finns det för alternativ? Behöver 2 sensorer och helt trådlöst.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Här finns några förslag: https://www.temperatur.nu/info/rapporte ... eratur-nu/

Absolut enklast är Temperatur.nu reporter, men den är inte trådlös på annat sätt än att den ansluter till wifi. Sensorerna är trådbundna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
andersw
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 jan 2020, 14:54

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av andersw »

Reportern är nog det bästa alternativet men är inte sugen på att dra kablar genom hela lägenheten. Skulle funka med en reporter per sensor då, men det är väl inte möjligt?

Är det stora problemet med Telldus att ni blir blockade pga för många requests? Just nu är det inga problem att hämta temp via deras app. Ett alternativ kan då vara att bygga egen lösning som hämtar temp via deras API och rapportera till temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Jag har sedan 10-15 år tillbaka hämtat temperaturer via deras api, och de tycker nu att temperatur.nu använder apiet för mycket.

De har en "hård" gräns på max 1000 frågor per 5 minuter enligt deras egen utsaga.

Sist de blockade för några dagar sedan skickade de en logg över 5 minuter och sa "Här är en loggfil, kolla på den".

I loggfilen var det 350 frågor på 5 minuter, dvs en tredjedel av vad de sagt är max. Det är aningens svårt att förstå vad de menar, de svarar inte på de konkreta frågor jag ställer och det går veckor mellan svaren från dem, så det är otroligt tungjobbat.

En reporter per sensor går utmärkt. Har inte byggt in stöd i admin för det än, men jag lägger titt som tätt in det manuellt i databasen.

De är lite bökiga att bygga, så jag kan inte sänka priset supermycket, men helt kart vill jag ge er som vill byta från Telldus till reportern så bra pris det bara går - men det blir ju inte gratis direkt.

Det är verkligen supertråkigt att Telldus strular som de gör.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
etompau
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 268
Blev medlem: 15 feb 2014, 14:33
Ort: Skanör

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av etompau »

Telldus har flera gånger gått ut med att dom har förbättrat och byggt ett helt nytt serversystem så att det ska vara "snabbare, stabilare och effektivare". Tyvärr är det inget som vi användare har märkt något av.
Trist att det ska bli så här, när temp.loggningen har funkat så bra under många år och med långa mätserier.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av elf98 »

Att systemen utvecklas och att det kan behövas en dialog med användare säger jag inget om.


Men att de blockerar trafik utan förvarning, skickar ut förhållningsregler som inte stämmer, hänvisar till loggfiler som ligger långt från sina gränser, ger svävande svar med lång svarstid - det gör mig rätt trött på dem.

Jag gör det här på min fritid, förhåller mig till det de förmedlat. Men ändå blockerar de och ger inga svar.

Ganska konstigt sätt att hantera sina slutanvändare på...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
andersw
Wannabe
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 jan 2020, 14:54

Re: Rapportering via Telldus Live fungerar inte längre

Inlägg av andersw »

Behöver man bygga två reporters själv, funkar det inte med det färdiga paket alltså?
Skriv svar