Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Hej,

Tanken är att installera en Fibaro Roller Shutter 3 tillsammans med min befintliga dubbelknapp (kron) för markisstyrning. Utan Roller Shutter 3 fungerar det som tänkt, d.v.s. ena knappen tar ner markisen så länge man håller in knappen, medan andra knappen gör samma sak fast åt andra hållet.

När Roller Shutter 3 är installerad fungerar det bara att ta ner markisen, den andra knappen på strömbrytaren får liksom ingen funktion. Installationen av Roller Shutter 3 är gjort enligt manual, så borde inte vara några konstigheter där (synkning mot min Homey har också fungerat bra). Vid mätning på Roller Shutter 3 så ger S1 ström växelvis till Q1 OCH Q2. Det borde väl bara vara S1 --> Q1 och S2 --> Q2? Kopplar jag bort Roller Shutter 3 fungerar vanliga strömbrytaren åter som det ska.

Är det någon som har några bra tips för vad som kan vara fel?
Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av supportM »

Yllert skrev: 07 jun 2023, 22:32 Hej,

Tanken är att installera en Fibaro Roller Shutter 3 tillsammans med min befintliga dubbelknapp (kron) för markisstyrning. Utan Roller Shutter 3 fungerar det som tänkt, d.v.s. ena knappen tar ner markisen så länge man håller in knappen, medan andra knappen gör samma sak fast åt andra hållet.

När Roller Shutter 3 är installerad fungerar det bara att ta ner markisen, den andra knappen på strömbrytaren får liksom ingen funktion. Installationen av Roller Shutter 3 är gjort enligt manual, så borde inte vara några konstigheter där (synkning mot min Homey har också fungerat bra). Vid mätning på Roller Shutter 3 så ger S1 ström växelvis till Q1 OCH Q2. Det borde väl bara vara S1 --> Q1 och S2 --> Q2? Kopplar jag bort Roller Shutter 3 fungerar vanliga strömbrytaren åter som det ska.

Är det någon som har några bra tips för vad som kan vara fel?
Tacksam för tips!
Hej,

Tråkigt att det strular!

Tolkar jag dig rätt som att den gör vad den ska även om du styr via Homey? Så det är bara ingångarna som ställer till problemen?

I så fall, har du kollat så du har rätt knapptyp inställt i parameter 20? Låter som om du kanske råkat sätta den till värde "2" vilket innebär att du bara har en knapp som växelvis styr Q1 och Q2. Se mer i slutet på manualen: https://manuals.fibaro.com/wp-content/u ... T-v1.2.pdf
// Officiellt supportkonto för m.nu
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Sorry, beskrev inte det så tydligt.
Nej via Homey fungerar det inte heller korrekt, det blir också nån slags halvfunktion. Har inte kollat några inställningar alls i Homey heller, då jag tänkte att basfunktionen ju måste funka först?
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Denna inställning hade jag som default
Bilagor
Screenshot_20230608-081008.png
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av supportM »

Hej,

Du har den nu inställd på dubbel återfjädrande brytare. Är det återfjädrande du har installerat?
// Officiellt supportkonto för m.nu
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Ja det är en dubbelknapp (kron) med fjädrar för dimring/styrning av markisen
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Ingen som har några mer tips om detta?

Är det ens möjligt att någon inställning skulle påverka både funktion via app (via app är såklart logiskt), men också den fysiska knappen? Eller behöver något kopplas om rent elektriskt?
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av supportM »

Hej,

Bifoga gärna en bild på din inkoppling :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Har inte möjlighet att skicka bild nu, men ska göra det så snart jag kan.
Det kan jag säga är att pucken kopplades in enligt standard-instruktion från Fibaro. Eller så var tanken i alla fall =)
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Se bilder på inkoppling. Ena fysiska knappen förmår att ta ut markisen. När man sedan släpper knappen och trycker igen tar samma knapp in markisen. Andra fysiska knappen gör inget.

Via appen fungerar nu in och uttagning av markisen. Dock står motorn för markisen och kör när markisen är fullt indragen, vilket ju också är dåligt.
Kalibrering är gjord via Homey.

Är för övrigt inställningarna jag har korrekta (se bifogade bilder)?
Bilagor
Screenshot_20230802-093736.png
Screenshot_20230802-093743.png
PXL_20230802_074056852.jpg
PXL_20230802_073328777.jpg
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Någon som har en idé om detta efter att ha sett bilder på installation samt inställningar i Homey?

För att förtydliga är min markis motordriven. Jag vet dock inte vad för sorts motor (således heller ej om rätt inställning i Homey används), då markisen redan fanns på huset när vi köpte det (jag har ingen manual eller liknande). Jag har försökt med att byta inställningar för typ av markis i Homey, men det får inget lyckat resultat.
Yllert
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jun 2023, 22:23

Re: Roller Shutter 3 fungerar bara halvt med markis

Inlägg av Yllert »

Hade uppskattat enormt om något kan ge mig mer tips här =)
Skriv svar