Väderstation för Home Assistant via 433MHz eller 1-wire (eller Zigbee)

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
madcap
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 jan 2018, 14:10

Väderstation för Home Assistant via 433MHz eller 1-wire (eller Zigbee)

Inlägg av madcap »

Jag skulle vilja få in väderinformation i min Home Assistant (som kör på en Rock Pi 4C plus). Idag kör jag en del sensorer och strömbrytare via en RFXtrx433XL och så har jag temperatursensorer via 1-wire. Jag har funderat på att köpa till en Skyconnect för att kunna köra Zigbee.

Är det någon som har tips på väderstation som kan kommunicera med Home Assistant via något av protokollen ovan? Den får gärna ha en egen display, men det är inget krav. Displayen kommer inte att sättas upp i närheten av datorn som kör Home Assistant, så det fungerar inte med kabel däremellan.

Jag vill framför allt mäta vindstyrka, vindriktning och nederbörd. Temperatur hoppas jag få till via 1-wire för att få möjlighet att sätta sensorerna i skugga. Om temperatur mäts i samma enhet som mäter vind så behöver ju enheten sitta högt och fritt, vilket så klart gör att temperaturmätningen påverkas av solen.
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Väderstation för Home Assistant via 433MHz eller 1-wire (eller Zigbee)

Inlägg av supportM »

Hej,

Det är rätt ont om väderstationer nu för tiden, men många gillar Netatmos prylar :)
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar