Nybörjarfrågor och råd

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MattiasK
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2023, 19:05

Nybörjarfrågor och råd

Inlägg av MattiasK »

Hej!

Jag är ny här och skulle behöva lite grundläggande guidning. Hoppas det är ok att jag ställer lite frågor på en låg nivå :)

Jag skulle vilja automatisera hemmet där jag styr belysning, golvvärme, kameror från eufy och lite annat som jag säkert kommer på längst med vägen. Helst skulle jag vilja styra detta i apple homekit, då det verkar smidigt att ha alla scenarion smidigt på mobilens widgets.

Kort beskriver vill jag automatisera på: scheman, om någon är hemma och om vi är vakna eller inte. Exempelvis så tänds vissa lampor tidigt på morgonen enligt ett schema, men bara om någon är hemma. Vidare så tänds samma lampor i ny ljusstyrka när vi vaknar. Golvvärme startar en viss tid om vi är hemma, men ev. tidigare om vi skulle vakna innan den tiden.

Efter att ha läst på sett diverse guider så landade jag i att det finns fler tillbehör och hårdvara att använda om jag använder en brygga, och det landade på att jag köpte en Homey Pro-23. Jag har också köpt 2 st termometrar för golvvärme i våra badrum (Heatit Z-wave termostat TRM3). Samt några inbyggnadsdimmers (https://www.m.nu/dimmer-zigbee/krondimm ... art-dimmer och https://www.m.nu/dimmer/inbyggnadsdimme ... art-dimmer)

Jag har nog kört fast lite nu:
Dimmern från sunricher är monterad i väggen och jag har också kopplat på den befintliga återfjärdande lampknappen vi hade där innan (Schneider exxact). Jag kan tända och släcka samt dimma med knappen på väggen, men med en fördröjning på några sekunder vilket gör det nästa omöjligt att dimma. Jag har fått in lampan i Homey-appen (Via EasyLightning) Men själva lampknappen dyker ju såklart inte upp i appen. Jag vill kunna programmera vad som händer om jag klickar eller dubbelklickar på respektive väggknappar i lägenheten. Rekommenderar ni att jag köper nya tryckknappar som jag monterar utanpå inbyggnadsdimmern? Isåfall vore det nog smidigast om de passar standarden för att skruva fast där skruv redan sitter i väggdosan

Vidare så har jag en fundering om logiken och strategin kring homey och/eller apple homekit:
Är det lite så att jag antingen bygger flows i homey eller att jag gör motsvarande i apples Hem-app?
Jag kan ju få in diverse hårdvara i hem.appen med hjälp av homey, dock med begränsad funktionalitet. Är det så att apple home inte erbjuder tillräcklig avancerade val för det jag vill bygga? Eller är det så att om jag gör detta i homey som kan jag inte styra det lika smidigt i apple home?

Nu blev det många frågor. Förhoppningsvis kan jag bli lite smartare med er hjälp!
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Inlägg: 1010
Blev medlem: 20 aug 2014, 10:27
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor och råd

Inlägg av supportM »

Hej,

Inga problem, detta är vad vi och forumet finns till för!

Delay med dimning via knappen skall inte kunna förekomma om du inte gjort något ganska annorlunda. Skicka gärna direkt till info@m.nu så kan vi felsöka detta vidare. Bör garanterat bli sämre om du köper ny tryckknapp i alla fall, så något är nog inte som det ska.

Angående dina andra frågor är du rätt ute. Du väljer själv om du gör scenarion i Homekit eller Homey, men oftast har Homey stöd för betydligt mer avancerade scenarion. Tror t ex Homekit har dåligt stöd för dubbelklick om jag inte missminner mig.
// Officiellt supportkonto för m.nu
MattiasK
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 nov 2023, 19:05

Re: Nybörjarfrågor och råd

Inlägg av MattiasK »

Tack för svar. Ok jag det kanske är så att det är själva monteringen av dimmern och knappen som är gjord lite galet.
Jag skickar ett mail till er med mer info. Tack för hjälpen.
Skriv svar