Lacrosse WS2300 blinkar

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
RolfC

Lacrosse WS2300 blinkar

Inlägg av RolfC »

Hej! Jag har en några år gammal Lacrosse WS2300 som inte varit i bruk på ett tag. Nu har jag satt i nya batterier i givaren och monterat upp enheten på samma ställe som tidigare. Jag kör trådlöst och det verkar inte vara problemet. Alla värden, klocka, temperatur mm, ser OK ut, symbolen för mottagning från givaren visas, men allt på displayen blinkar. Varför gör det det? Har försökt läsa bruksanvisningen, men blir inte klokare...
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Något alarm aktiverat?

Kommer inte ihåg just nu, men har för mej jag sett det på stationen men om bara den larmande sensorn eller allt blinkar.. det är frågan..

Mvh
Rickard
carpelux
Wannabe

Inlägg av carpelux »

Hur pass robust är egentligen en WS-2300?
Kan man förvänta sig att den fungerar utan problem (bortsett från batteribyte) eller är det mer en "leksak"?
Priset är ju onekligen lockande just nu.
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Stationen presterar bäst trådbundet. Den är definitivt inte dålig, men kanske lite begränsad eftersom det inte går att koppla till extra sensorer.

Vindmätaren brukar vara en akilleshäl. Dels pga att den ska monteras åt öster och därmed inte möter den västliga vinden som kanske är dominant i södra och sydvästra sverige men också pga propellergivaren som kräver väldigt bra placering för att fungera tillfredställande. WS2350 är helt klart en bättre version på det sättet.

(Dock har jag nu extra skålkors-sensoer inom en båts räckhåll som passar både 23xx och 3600)

Tidigare var också 2300 populär pga den konstanta bakgrundsbelysningen. Den hade dock bieffekten att den värmde upp temperatursensorn i displayen och är i de nya enheterna modifierad till att bara lysa 15 sek efter knapptryckning.

Ska maskinen kopplas till en dator är det ju väldigt prisvärt och jag funderar på varför inte fler kommit på att man lika väl kan köpa 3st och triagulera vind mm. Med flera givare knäpper man de flesta mycket dyrare system på nosen rejält.

Leksak? Ja självklart. Men kan säkert bidra med en del nytta också. Dålig är den inte. Förväxla inte en väderstation med en dvd spelare bara. Naturligtvis går grejer som sitter ute i storm, snö och rusk sönder. Fåglar käkar kablar, grejer trillar ner, salt och avlagringar tränger in. Vård, underhåll och garanti-system som fungerar är viktiga parametrar. Samt någon som erbjuder reservdelar om olyckan är framme.

Mvh
Rickard
safecast ab
carpelux
Wannabe

Inlägg av carpelux »

Tack För infon.
Jag tänkte ha den för och att logga temperatur och vind, till ett loggnings / övervaklningsprojekt på energiförbrukningen hemma. Alternativet är 1-wire prylar eller en dedicerad station, jag tror det lutar åt stationen för då får frugan en vacker display att titta på :-)
Skriv svar