CO2-mätare, nätet får spel

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Daimen
Tar hemautomation på allvar

CO2-mätare, nätet får spel

Inlägg av Daimen »

Hej,
Jag har köpt mig en CO2-mätare [version 2] och när jag ansluter den till mitt befintliga 1wire-nät så tappar jag flera givare (de kommer och går hela tiden). CO2-mätaren själv syns dock aldrig på nätet.
Placerar jag CO2-mätaren själv på nätet så fungerar den. Befintligt nät fungerar utmärkt utan CO2-mätaren.

Befintligt nät:
Total längd 150 m
Alla förgreningar under 1.5 m
DS9490R (all spänning från denna)
4 st ds18s20
2 st Luftfuktighetsmätare [Version 1.1] (DS2438 & HIH-4021)
1 st IO-kort 4 kanaler med skruvterminaler [version 2] (DS2406P)

Programvara:
Msure
OneWireviewer (i testsyfte)

Jag har placerat CO2-mätaren närmast USB-dongeln (ca 0.5m kabellängd till förgreningskontakt och 1m kabel till CO2-mätaren). När jag kopplar in CO2-mätaren ser jag i OneWireviewer att en del givare försvinner för att sedan komma tillbaka (blinkar fram och tillbaka). Jag tror mig ha noterat att de givare som kommer och går är de som kräver spänning (luftfuktighetsmätarna och IO-kortet). Jag har testat med en spänningsinjektor (både 5v och 7-12v) men ingen skillnad. Jag får aldrig upp CO2-mätaren när jag kopplar in den bland befintliga givare men som sagt, kopplar jag in den ensam så fungerar den (både med ström från endast USB-dongel och med ström från spänningsinjektorn).

Vad är galet? Det känns som någon kortslutning eller nåt.
CO2-mätaren är "fabrikskontakterad" så inget eget pul med den.

Tacksam för rådgivning.
larky
Moderator
Kontakt:

Re: CO2-mätare, nätet får spel

Inlägg av larky »

Låter som om du har brist på ström till alla då CO2 drar en del vid uppstart, men det som låter konstigast är att det inte fungerar med spänningsinjektor.

Osäker på hur du kopplat spänningsinjektorn, men om du kopplar nåt sånt här;
PC
|
|
-----Injektor-------CO2
|
|
Resten av nätet

Då kan du koppla i och ut CO2 bakom injektorn, och låta resten av nätet matas av USB, blir det någon skillnad?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ett enkelt test för att se om Co2-mätaren får tillräckligt med ström att se om den blinkar (4-5 punkter på själva sensorn).

Har du tillgång till en multimeter kan du även mäta upp spänningarna med och utan CO2-mätaren inkopplad.

150m är ganska långt nät, vad använder du för kabel?

Annars är ett bra test det larky föreslår, dvs låta injektorn mata endast CO2-mätaren.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Jag har provat följande tre kopplingar. Så fort jag tar ur CO-mätaren fungerar övriga givare.

................PC
.................|
....... förgreningskontakt
.................|
..övrigt nät <- -> CO2

.............. PC
.............. |
...... förgreningskontakt
.............. |
övrigt nät <- -> injektor -> CO2

.............. PC
. ............. |
............injektor
............... |
........förgreningskontakt
............... |
.övrigt nät <- -> CO2

Bara för att dubbelkolla att jag tolkat rätt gällande spänningsinjektorn. I IN på spänningsinjektorn ska kabeln från datorn sitta och i UT nätet som går vidare (bort från datorn)
Daimen

Inlägg av Daimen »

elf98 skrev:
150m är ganska långt nät, vad använder du för kabel?
http://www.kjell.com/?item=55948&path=5 ... ,632000000
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Du har tur att nätet fungerar över huvud taget! Vid längre nät bör man använda partvinnad kabel för att få ner induktansen.

Vad händer om du tillfälligt kortar ner nätet till ca 100m, 75m?

Ut på injektorn är den spänningsatta kontakten. Eftersom den inte leder vidare inkommande spänning på 1wire-kabeln har du verifierat att den fungerar och är rättvänd när du enbart har den och Co2-mätaren inkopplad.

När nätet strular, blinkar Co2-mätaren då?

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

elf98 skrev:
Ut på injektorn är den spänningsatta kontakten. Eftersom den inte leder vidare inkommande spänning på 1wire-kabeln har du verifierat att den fungerar och är rättvänd när du enbart har den och Co2-mätaren inkopplad.
Vad menar du med rättvänd?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Med rättvänd menar jag att du inte blandat ihop In/Ut.

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Ett par inlägg upp skrev jag följande: "Bara för att dubbelkolla att jag tolkat rätt gällande spänningsinjektorn. I IN på spänningsinjektorn ska kabeln från datorn sitta och i UT nätet som går vidare (bort från datorn)

Jag har köpt en färdigbygd spänningsinjektor med rj-12 kontakter. Så några kopplingar i injektorn har jag inte gjort.

Har testat lite nu angående om den blinkar som du skrev.

När CO2-mätaren är inkopplad med övriga nätet UTAN spänningsinjektor blinkar den.

När CO2-mätaren är inkopplad med övriga nätet MED spänningsinjektor blinkar den.

När CO2-mätaren är inkopplad med endast spänningsinjektor så blinkar den.

Således verkar den få tillräcklig spänning med alla tre alternativ?

"
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Japp, det verkar som den får tillräckligt med ström!

Ett par tester/frågor som underlättar felsökningen:
  • Sätt en zenerdiod baklänges mellan DQ och GND i slutet av nätet, det kan dämpa signalstudsar som stör när man har ett långt nät. (Har du inga sådana dioder hemma kan jag skicka, det är mycket intressant att hitta en lösning på ditt problem!)
  • Vad händer om du har endast CO2-mätaren inkopplad i början av nätet, men med 150meters slingan aktiv.
  • Hur är ditt nät uppbyggt? En lång slinga eller flera förgreningar?
  • Vad händer om du kortar ner nätet till 100m? 75m? 50m?
  • Analysera signalen med ett oscilloskop, det är framför allt rise/fall tider som är intressanta. Det går även se om det är problem med signalstudar.
Jag tror att felen beror på "dålig" kabel i kombination med långt nät, men säker kan man inte vara!

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Jag gjorde en ritning på mitt nät som bifogas.
Sätt en zenerdiod baklänges mellan DQ och GND i slutet av nätet, det kan dämpa signalstudsar som stör när man har ett långt nät. (Har du inga sådana dioder hemma kan jag skicka, det är mycket intressant att hitta en lösning på ditt problem!)
Nu börjar du prata ett språk som jag har svårt att begripa :oops:
Jag är helt grön vad gäller att bygga/koppla elektronik. Om du tror att en zenerdiod kan vara till hjälp så får du gärna skicka en till mig. Glöm inte en beskrivning bara hur den ska anslutas :D . Måste den lödas fast i kabeln eller finns det någon diod inbyggt i nåt kort med färdig rj-12 anslutning? Ska jag skicka ett pm med adressuppgifter?
Vad händer om du har endast CO2-mätaren inkopplad i början av nätet, men med 150meters slingan aktiv.
Du menar att koppla bort alla andra givare från slingan? Oj, det är ett projekt då allt är draget på kallvinden och i krypgrunden (ålgrunden). Men visst inget är omöjligt så krävs det så får jag ta tag i detta, börjar dock helst med alla andra tänkbara lösningar..
Vad händer om du kortar ner nätet till 100m? 75m? 50m?
Det skulle jag kunna prova relativt enkelt då de första 75 m är draget på vinden. En fundering - spelar det någon roll att jag kortar ner nätet då ström uppenbarligen finns hela sträckan iom att alla givare svarar (när inte CO2-mätaren är inkopplad)? Om jag kopplar injektorn mellan förgreningskontakten och CO2-mätaren borde väl usb:n fortfarande leverera samma ström ut till övriga nätet? Det lustiga är ju att CO2-mätaren aldrig dyker upp på nätet (inte ens blinkar till i OneWireViewer) när jag ansluter den till befintligt nät. Jag ifrågasätter inte din teori, då jag vet att ingen kan detta bättre än du, utan jag försöker bara lära mig att förstå hur det hänger ihop.
Analysera signalen med ett oscilloskop, det är framför allt rise/fall tider som är intressanta. Det går även se om det är problem med signalstudar.
O jösses, nu känner jag mig dum igen :oops:

*Edit* Glömde bifoga filen
Bilagor
Nätets uppbyggnad
Nätets uppbyggnad
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vi tar det på en annan nivå!

Alla kablar har en induktans, som enklast kan beskrivas som en tröghet. induktansen mäts i per meter. Ett nät på 100meter har därmed 100 gånger så hög induktans som ett på 1m.

Denna tröghet påverkar DQ och +5v på lite olika sätt.

+5V:
Trögheten kan enklast beskrivas som att kabeln försöker hindra strömmen från att nå fram. Obelastad kan du antagligen mäta upp spänningar i närheten av 5V i slutet av din kabel.
Spänning och ström hänger ihop och med Ohms lag, U=R*I. (Spänningen är = Motståndet * Strömmen).
Vanliga 1wire-sensorer som tex temperatursensorer dra mycket lite ström och orsakar därmed ett litet spänningsfall. och det är sällan några problem med för låga spänningar pga spänningsfallet i kabeln. Skulle du koppla in CO2-mätaren som drar mycket ström vid uppstart i slutet av nätet skulle induktansen i kabeln göra att det helt enkelt inte hinner fram tillräckligt med ström och då faller spänningen i kabeln. (Dessutom skulle inte CO2-mätaren starta).

DQ:
DQ växlar mellan +5V och 0V. optimalt skall dessa växlingar ske med på 0,0000000000sekunder. Så är dock inte fallet. Induktansen i kabeln gör att det tar lite tid att få upp spänningen i kabeln och det blir även en fördröjning när kabeln laddas ur. Anslutna 1wire-enheter gör även att det går trögare att få till ändringen av signalnivå.
Ju längre kabel man använder desto längre tar upp och urladdning. Desto fler anslutna enheter desto längre tid tar upp och urladdning.
Har man ett mycket långt nät och många enheter tänjer man ofta på gränserna för att det skall fungera. Störningar från tex lysrör och dylikt gör att nätet blir ännu känsligare.

För lite exempel på hur signalen kan se ut vid olika kabellängder, se http://www.temperatur.nu/forum/guider-a ... -t446.html.

I ditt fall är det uppenbart inte spänningsmatningen som är problemet, utan signalkvaliteten på DQ. En orsak skulle kunna vara signalstudsar i kabeln - signalen studsar i kabelns ände och går (mycket försvagad) tillbaka mot adaptern. Denna signalstuds kan vara tillräcklig för att störa ut nätet. Man kan släcka dessa signalstudsar med en diod i slutet av nätet. Troligtvis är det inte det som är problemet i ditt fall, men säker kan man inte vara.

Induktansen i nätet är mycket viktig att hålla på en så låg nivå som möjligt. Ett smart sätt att få ner induktansen i kabeln är att tvinna signalkabeln med jordkabeln och +5V-kabeln med en annan jordkabel (helt enkelt en partvinnad kabel med 2 par.). Bygger man nät som är längre än ca 50-75m bör man använda partvinnad kabel för att få ett tillförlitligt nät. i en vanlig telefonkabel ligger kablarna helt parallellt vilket gör att induktansen ökar.

Bygger man stora nät med många sensorer brukar man ofta dela upp dem i flera segment, antingen med en 1wire-hub eller med att använda fler USB/seriell-adaptrar.

Så mitt tips är att testa att tillfälligt korta ner nätet (och därmed minska induktansen). Fungerar det då är nätet helt enkelt för långt med de förutsättningar du har.

Puh, långt inlägg, rörigt inlägg, men massor med information...

Driver temperatur.nu

Bild
Daimen

Inlägg av Daimen »

Tack för det utförliga inlägget. Jag läste någonstans (kanske på din sida?) att nätet kunde vara upp till 300 m om man höll avstickarna under 1.5 m. Blir arg på mig själv om det är så att jag har missat att detta gäller vid partvinnad kabel. Kabeln du säljer är en partvinnad variant va?

En tanke bara - det är inget problem att blanda partvinnad och icke partvinnad kabel i nätet? Antar att dina färdigkopplade givare kommer med partvinnad kabel och min kabel känner du ju numera till.

Jag har en extra usb-adapter som jag köpte av dig i veckan. Jag ska testa att koppla in den också endast för co2-mätaren.
Annars om jag beställer en hub - hur många meter kabel/antal sensorer kan man ha på varje ben med en partvinnad kabel? Hur många meter kabel/antal sensorer på varje ben tror du att man kan ha med min s**tkabel?

Misstänker att det inte är någon ide att ge sig på räknaren/led-puls detektorn som ska sitta sist i nätet innan jag löst detta?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Skall se om jag hinner in med ett inlägg innan elf98 svarar dig. :)
Kabeln du säljer är en partvinnad variant va?
Japp! (Inte jag, men elf98 då. :) )
En tanke bara - det är inget problem att blanda partvinnad och icke partvinnad kabel i nätet?
Inget problem alls, förutom att den icke partvinnade kabeln givetvis inte blir bättre för att den kompletteras med partvinnad kabel.
Dvs, ligger det *precis* på gränsen för dig i dagsläget kan du eventuellt klara dig med att lämna den knepiga kabeln i krypgrunden och enbart byta ut de kablar som är lättare att komma åt. Fast i längden är det givetvis bäst att byta ut allt.
Annars om jag beställer en hub - hur många meter kabel/antal sensorer kan man ha på varje ben med en partvinnad kabel?
Varje ben på hub'en blir ett separat nät, dvs de 300m i ideela förhållanden, lite beroende på hur skarvarna ser ut och vilken typ av sensorer etc.
Vad det innebär för din flatkabel har du ju i praktiken just upptäckt... :)
Misstänker att det inte är någon ide att ge sig på räknaren/led-puls detektorn som ska sitta sist i nätet innan jag löst detta?
Induktansfel är inte alltid uppenbara att förutspå, så det är inte *omöjligt* att det kan fungera, men om det skulle visa sig att du får problem så vet du ju inte om de har med kabeln, de nya delarna eller något helt annat att göra, så för din egen mentala hälsas skull rekommenderar jag dig att sanera kända fel innan du börjar koppla in nya felkällor. ;)

Lycka till!
Daimen

Inlägg av Daimen »

Tack för det! Härligt med lite fler engagerade medlemmar.

Innan jag gör det drastiska och byter ut allt kablage tänkte jag att jag kunde prova att korta ner nätet. Jag har idag "onödigt" lång kabel på vinden. Jag har dragit den lite i slingor för att lätt kunna flytta mina givare utan att behöva skarva nätet. Jag kan nog få bort ganska hyfsat med meter om jag går upp och klipper lite.

Blir det nån förlust i skarvarna? Nu har jag ju en skarv vid varje förgreningskontakt. Säg att jag i framtiden vill kunna flytta en givare och kabeln då inte räcker till, kan jag då skarva med skarvkontakt RJ-12 i stället för att byta hela kabeln mellan två förgreningskontakter eller påverkar skarvningarna nätet negativt?
Skriv svar