Annars om jag beställer en hub - hur många meter kabel/antal sensorer kan man ha på varje ben med en partvinnad kabel?
Varje ben på hub'en blir ett separat nät, dvs de 300m i ideela förhållanden, lite beroende på hur skarvarna ser ut och vilken typ av sensorer etc.
Vad det innebär för din flatkabel har du ju i praktiken just upptäckt...
Det blir en viss dämpning i hubben så den begränsar längden något, men med bra kabel och smart uppbygda grenar skulle jag gissa att man kan komma upp i ca 250m/gren.
Jag gjorde ett besök på vinden och provade att korta ner nätet med CO2-mätaren inkopplad. För att CO2-mätaren skulle fungera på befintligt nät var jag tvungen att korta det till ca 50 m och som kabeln är dragen idag fick jag bara med en tempgivare och ds2406 på den sträckan. Nu lurar jag på att beställa en hub. Eftersom nätet fungerar klanderfritt idag utan CO2-mätaren ansluten så borde jag kunna sätta befintligt nät som ett eget ben i hubben och de nya mätarna (CO2 och räknaren) på var sitt ben. Det knepiga var att jag inte fick det att fungera med injektorn inkopplad utan endast om jag tog strömmen direkt från usb-adaptern.
När det gäller hubben så är det RJ-45 honor men enligt info ska det gå bra att köra med RJ-12 kontakter så länge jag inte ska plocka ut +12V. Kontakteras dessa RJ-12 på vanligt vis, fortfarande 4 trådar?
SIsta gången jag testade (med kortad kabel) använde jag en 9V-batterieliminator och injektorn då byglad för 7-12V. Tidigare försök har jag även testat en +5V-batterieliminator och injektorn byglad för detsamma.
Jag behåller injektorn men tack för erbjudandet, jag är den typen som lägger saker på hyllan istf att böka med returer =).
Det blir nog en beställning av en hub och lite kabel. Det fungerar just nu med två usb-adaptrar där den ena bara driver CO2-mätaren och den andra tar hand om befintligt nät men det känns som en hub kan vara lösningen innan jag ger mig på räknaren och Led-puls mätaren.
Visst ska hubben ,tillsammans med din kabel, fixa att driva räknaren + led-puls mätaren utan ytterligare strömförsörjning?
Du anar inte hur smidgt returerna sker på m.nu!
Du får helt enkelt ett returkuvert med posten och postar sedan i vanlig brevlåda. - Klart! Avdrag görs sedan på faktura eller så sätts pengar in på konto. - Klart!
Det är ett helt korrekt antagande gällande hubben, räknare/LEDdetktor och den vanliga kabeln. Det skall fungera utan problem.
Det är bra att att det är en smidig och generös hantering om det eventuellt blir någon felbeställning i framtiden, men denna gång avböjer jag. Jag sitter nu och plockar lite grejer på din webshop så om en stund har du en ny order att behandla.