Mätfel temperatur

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Mätfel temperatur

Inlägg av Nisse Husberg »

Jag får fortfarande sporadiska mätfel efter det jag bytt till cat5e-kabel för temperaturen. Fukthaltsmätarna tycks fungera utan fel.

Får alla andra också "spikar" (se till exempel Nyytorktemp på http://84.20.155.7/cgi-bin/thermd) ?

Det är lätt att plocka bort de felaktiga värdena från thermd som har textbaserad lagring men det är besvärligt och systemet kan inte användas för automatisk styrning.

Är det DS1820 eller HA7NET som förorsakar mätfelen ? De tycks vara helt slumpmässiga.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Mätfel temperatur

Inlägg av Dowser »

Nu ser jag ju tyvärr inte dina värden förrän din leverantör lagat fiberförbindelsen, men ungefär hur ofta är det du får spikar?
(Några gånger per timme eller några gånger per månad typ?)

Vilket värde får du i spikarna? Är det exakt 85.00 eller något slumpmässigt värde?

Om det är så att du får 85.00 någon gång i månaden så stämmer det överens med vad jag brukar få. 85.00 är sensorernas "ERROR"-signal. (Och ja, jag tycker det är höjden av idioti att sätta error-värdet till ett värde som ingår i den mätbara skalan...) De filtrerar jag helt enkelt bort och skriver en notis i en loggfil om vilken mätare som gav felet och när, så att jag kan följa upp det om problemen eskalerar.

Får du däremot slumpmässiga värden ofta låter det som något är trasigt.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Det är slumpmäsiga värden som dock skiljer sej tydligt från de riktiga. Ungefär med nån timmes mellanrum får jag typ +24 grader där alla andra värden mycket långsamt rör sej kring +14-15 grader. Det sker på så gott som alla temperaturgivare och dygnet runt så det kan inte bero på de stora motorer jag startar på dagarna.

Kolla bifogad fil.

Jag har funderat litet på om det är något fel på HA7NET men den fungerar annars helt OK.
Bilagor
thermd.20.9.2010.jpg
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu ska vi reda lite i det!

Har du någon logg över rå data? Om mätsystemet läser av 85 grader någon gång i bland kan det vara så att det sker medelvärdesbildning och du aldrig ser detta högre värde.

Hämtar du spänning från Ha7Net? Kan du verifiera att portarna är byglade för att spänningsmatas? (Öppna locket, vid varje 1wire-port sitter det 2st jumprar, det är den som sitter närmast som är mest intressant, bygeln skall sitta mellan mittenpinnen och +5)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det där var ett skumt beteende.
Många olika sensorer som får ett påslag på 6-7 grader vid enstaka mät-tillfällen.

Nåja, det utesluter ju i alla fall fel på sensorerna.
Jag kan inte heller komma på någon form av kabel-fel som kan ge sånt resultat.

Kvarstår då HA7NET eller hanteringen av datan.
Det sker ju så pass ofta att det skulle gå och manuellt verifiera värdena om du under ett par timmar direkt "dumpar" de avlästa värdena från sensorerna till en text-fil, så att du kan se om det du får från HA7NET är korrekt eller ej.

Edit: Och elf98 han mellan med ett klokt inlägg. :) Jag förutsatte att mätningarna sker i samma intervall som grafen, men det är kanske inte fallet? I så fall kan det mycket väl vara ett medelvärde där vanliga 85.00-fel ingår och det är ju betydligt mer "normalt" fel.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Jag använder thermd för att läsa av temperaturen och det är möjligt att den räknar ut något medeltal men i loggen för thermd så finns bara det värde som syns i diagrammet.

En slinga är utan spänningsmatning men de två andra har +5 V från en skild nätdel. Ingen skillnad mellan slingorna. Den som syns på bilden har spänningsmatning och jag har egna kablar (cat5e) i den. Till givarna finns det korta telefonkablar (1,5 meter) som jag lött ihop själv och satt RJ45-kontakter på.

Men just som jag skrev det här så slog det mej att det första en elektronikingenjör borde kolla är nätdelen. Jag har kört HA7NET med en 9V/300 mA och den kan vara litet för svag så jag bytte till en som ger 1 A.

Vi skall se hur det går - det tar en dag innan man vet ...
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Det verkar som om spikarna har försvunnit

http://84.20.155.7/cgi-bin/thermd

(nätet fungerar igen).

Men det underliga är att jag bytte nätdel och spikarna fortsatte att komma ännu i flera timmar efteråt fastän de numera är borta.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det låter rätt absurt att felet försvann först några timmar efter bytet ja.
Samtidigt finns det något ordspråk om att man inte skall studera orala håligheter i betesdjur som skänks bort. :)

Du får hålla ögonen öppna och se om de återkommer eller ej.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Jovisst kom de tillbaka och nu börjar jag se en koppling mellan flismataren och störningarna. Då flismataren startar så börjar störningarna genast. Frånvaron av spikar under ett dygn berodde på att flismataren inte var igång då.

Nu blir det att kolla jordning och sätta in skydd för kablarna i pannrummet.

Pannrummet är på en egen slinga från HA7NET men tycks inverka på de två andra slingorna i alla fall. Potentialskillnader i jordningen kunde vara en kandidat för problemet.
Skriv svar