Jag har köpt en till adapter som jag har provat med, ingen skillnad.Lite långskott:
Nu är det väl snart bara dator och USB-adapter som är det samma som när de första problemen visade sig?
Har du kanske en annan dator du kan testa med?
Jag har provat med en annan dator, ingen skillnad.
USB-adapter DS9490R1. Hur ser nätet ut nu?
Hubb
Nät 1. Ca 20 meter kabel EKKX 2x2x0.5. På nätet sitter en räknare version 2 som är kopplad till en LED-puls detektor.
Nät 2. 1.5 meter kabel. På nätet sitter en CO2-mätare
Nät 3. Ca 20 meter kabel varav de första 10 metrarna är EKKX 2x2x0.5 och de sista 10 m är flat telekabel ala kjell.com. På nätet sitter en ds18s20 och ett I/O-kort 4 kanaler version 2
Nät 4. Ca 80-90 meter kabel varav de första 10 m är EKKX 2x2x0.5 och resterande är flat telekabel ala kjell.com. På detta nät sitter det två luftfuktighetsmätare version 2 (DS2438 & HIH-4021) och 3 st ds18s20. Till sista mätare är det ca 45 meter. Således är det lika mycket kabel till dragen men som inte används i dagsläget.
Nät 5. En luftfuktighetsmätare version 2 (DS2438 & HIH-4021
De sista två dagarna har jag haft problem med att I/O-kortet till och från hamnar i läge "Unknown state"2. När CO2-mätaren slutar svara, börjar fler saker att strula?
Nej3. Någon störkälla i närheten (lysrörsarmatur, kompressor etc etc)?
Se på f-n. Nu tror jag att du är något på spåret. Jag kör Msure och i inställningarna för CO2-mätaren i onewire.xml provade jag att ändra från ExternalPower="true"> till ExternalPower="false"> (rätt eller fel?) och då hoppade den igång.4. Du kör MSure om jag inte minns fel, går det att ställa in om DS2450-kretsen skall vara spänningsmatat eller inte?
När jag ändrade från "true" till "false" sjönk voltagechannel_3 från ca 0.42 till ca 0.07. Vad är korrekt på denna kanal? Jag antar att Voltage_channel 1-4 motsvar ingång A-D som du nämner i produktbeskrivningen för CO2-mätaren i din e-shop? Du skriver inget om ingång C (eller i mitt fall Voltage_Channel 3), vad är detta?
Inställningarna för 2450 kretsen hittade jag i ett inlägg i Msure-forumet http://www.msure.se/forum/index.php/top ... ml#msg1427 och plankade dessa rakt av.
Jag har angett nedanstående. Rätt eller fel? ExternalPower ändrade jag nu från "true" till "false"5. Vilket mätområde har du ställt in att du vill använda på DS2450-kretsen?
<Family20 ExternalPower="false">
<Channel ID="1" ADRange="5.12" ADResolution="16"/>
<Channel ID="2" ADRange="5.12" ADResolution="16"/>
<Channel ID="3" ADRange="5.12" ADResolution="16"/>
<Channel ID="4" ADRange="5.12" ADResolution="16"/>
För tillfället pollar jag CO2-mätaren en gång i minuten och I/O-kortet en gång var 15:e minut. Värdena från CO2-mätaren fungerar bra i 14 minuter men samma minut som I/O-kortet skriver sitt värde (skiljer 3 sekunder mellan när CO2-mätaren skriver sitt värde och I/O-kortet sitt) tar CO2-mätaren paus en minut. Bifogar ett utdrag ur mysql-databasen där detta framgår var 15:e minut.
I onewire-loggen i Msure skrivs samtidigt:
[2010-09-28 23:15:09][Error][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Error while reading interface IADContainer of device 870000000D550620, no information will be stored
[2010-09-28 23:15:09][Error]Invalid CRC16 read from device
at DalSemi.OneWire.Container.MemoryBankAD.ReadPageCRC(Int32 page, Boolean readContinue, Byte[] readBuf, Int32 offset)
at DalSemi.OneWire.Container.OneWireContainer20.GetADVoltage(Int32 channel, Byte[] state)
at Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire.DeviceOperation.InterfaceHandler(IADContainer device, MdlParameterizedInsertCommand insert, DateTime scheduledTime)
Det känns som om att du är nära en lösning nu Elf98, jag är imponerad! Nu ska vi väl kanske inte ropa hej ännu men nog känns det som att felet beror på av mig felaktigt inskrivna parametrar. Maila mig ditt kontonummer så sätter jag in pengar för dina fraktkostnader gällande den lånade CO2-mätaren. Konsultarvodet för den tid du lägger ner på detta ärende motsvarar kanske inte de exraprylar du har fått sälja men ett litet bidrag har det ju iaf blivit

PS. Jag trodde jag skulle få avsluta min post och gå och lägga mig men jag gjorde ett sista test innan jag tryckte på skicka-knappen. Jag testade att ställa tillbaka "ExternalPower" till "true" för att vara säker på att det var detta som var lösningen på problemet men nu fungerar det med "true" också, alltså som jag hade innan. Dessutom får jag då inget felmeddelande när I/O-kortet pollas utan värden från både CO2-mätaren och I/O-kortet kommer in samma minut. Vad är detta, nu var jag nästan hundra på att vi hittat felet. Det är betydligt enklare att felsöka när något antingen fungerar eller inte fungerar. Inte som nu då det fungerar ibland. Nu är förutsättningarna samma som tidigare, frågan är då hur länge det fungerar denna gång? En annan fråga är vilket som är det korrekta värdet för Voltage_Channel 3 då det är det värdet som ändras beroende på om jag väljer ExternalPower "true" alternativt "false"? Vad tror du Elf98 om detta, finns det någon lösning på problemet? Har du någon teori? DS.