Höga temperaturer

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
abrovink
Wannabe

Höga temperaturer

Inlägg av abrovink »

Hej!
Är på G med att lägga en beställning när jag såg följande:
Om du har ett nät som klarar att mäta höga temperaturer (spänningsmatat nät) bör du välja det högre temperaturområdet.
Om du inte har ett nät som klarar höga temperaturer måste du välja det lägre temperaturområdet.
Betyder detta att man måste ha ett spänningsmatat nät för att överhuvudtaget kunna mäta temperaturer eller är det bara vid de högre temperaturerna?

Ska nämligen börja logga temperatur på bl.a. mina acc-tankar och då kan det ju bli uppåt 90 grader.

Är det föresten någon som har ett bra tips på hur man fäster sensorn på ett rör till/från acc.tank för att få så exakt mätvärde som möjligt?

//Janne
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Temperaturer över 85 grader kräver spänningsmatat nät, om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Exakt, det är endast om du tänker mäta temperaturer över 85 grader som du måste spänningsmata nätet.

Vad det gäller mäta temperaturer på rör kan följande vara bra att tänka på:

*Fäst sensorn så tätt mot rörer som möjligt med hjälp av tex buntband. Tape riskerar att bli kletigt och släppa om det är lite högre temperatur som skall mätas.
*Använd ev en liten mängd värmeledande pasta mellan sensor och rör
*Isolera runt sensor och rör med tex en bit liggunderlag.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
macdanne
Wannabe

Tappar kontakt med sensor

Inlägg av macdanne »

Jag har handlat ett kitt av dig bestående av 6 tempsensorer samt comportsadapter, för över ett år sedan. Kittet har fungerat bra tills för någon månad sedan då jag börjar tappa kontakt med sensorerna som utsätts för temperaturer mellan +20 och +90 grader
Jag beställde "modifierat" nät och antar det betyder att det matas med 5 V
Jag har kontakt med sensorerna ända tills temperaturen passerar ca 63 grader (de sitter i en acctank) Har någon et tips.
Eller ska jag beställa nya grejor ?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Strular alla sensorer (dvs försvinner alla sensorer samtidigt, eller är det enbart en sensor som spökar?) Rapporteras felaktiga värden?

Vilken mjukvara använder du?

Några skador på kabeln?

Hur ofta är det dessa problem uppstår?

Driver temperatur.nu

Bild
macdanne
Wannabe

Inlägg av macdanne »

Kör med Logtemp 2.18.0.66
Kabeln ej skadad ligger i rör, eller på annat sätt skyddad mot åverkan

Fram tills för 5 minuter sedan bara upplevt att det är 2 sensorer DS18S20 som spökar...
Nu märker jag något märkligt. Bakom datorn har jag en förgrening, en sensor(inne) normalt ca 5 meter ledning, sen är det kanske 20 meter partvinnad cat5e som går ut och ligger i mark för att grenas upp nere i pannrummet dessa övriga 5 sensorer sitter på vardera 1,5 meter ledning.
Nyss kopplade jag in sensor inne (direkt i min förgrening bakom datorn)
Jag får då in 4 mätvärden från "pannrummet" samt ett inne värde
drar jag loss inne sensorn och kör en ny mätrunda går den märkbart fortare samt att mätvärdena är annorlunda för de 4 pannrumsvärdena. dessutom ser jag i loggen att jag har ett värde på en av sensorerna som visar 127,69! ligger 10 minuter före på ca 29 och 10 minuter efter denna peek på ca 29 grader.

EDIT:
Jag får alltså error reading sensor "blablabalbal" allt sedan 63 grader, nu har jag inte lagt i mer ved så vet ej om tankens bottentemp kommer att börja stiga och således även den visa error ...

Tack för de snabba svaret :)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ett problem med sensorerna är att deras felsignal är 85.00 grader, dvs ett fullt giltigt värde. Jag vet dock inte om högtemp-sensorerna även kan ge 127.69 grader som fel-signal, men det kan säkert Erik svara på.

Jag är inte så hemma på LogTemp, men om det går så är en enkel lösning att begränsa temperaturområdet. Själv har jag begränsat alla mina "låg-temp" sensorer till max 84 grader och i scriptet så ignorerar jag 85.00 som värde från sensorn i varmvatten-beredaren. Innan jag gjorde det fick jag 1-2 felaktiga värden om dagen på 5 sensorer, nu är alla sånna värden borta.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Den enda felkod som sensorerna kan generera är 85.

Driver temperatur.nu

Bild
macdanne
Wannabe

Inlägg av macdanne »

Den sensor som nu senast genererat
14.10.07 21:27:30,Error reading sensor: 6E000801240D3110
14.10.07 21:31:35,Error reading sensor: 6E000801240D3110

jag plockade då ut sensorn ur dykröret som sitter i acktanken och lät den hänga fritt i luften. Mätvärden kommer direkt : 23.94 grader

Stoppade in en annan i detta dykrör och får värdet 58 grader via denna.

Jag har nu filer som är ca 1,2 mb stora, är det dags att spara ner dessa och börja om?
LogTemp med 6st 18S20
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Låter skumt.
Jag har också två dykrör i min beredare, har sensorn i den övre, nu har jag termostaten inställd på strax över 60 grader, vilket ger max-temp kring 63-65 grader. (http://reimer.mine.nu/tmp/onewire/24-varmvatten.png) och hade max något fellarm per dygn innan jag började filtrera bort 85.00 värden.
(Även när jag hade beredaren inställd på 75 grader)

Vad gäller logg-filerna så kan jag inte råda dig där, själv använder jag RRD.

Testa mätaren vid rumstemperatur ett tag, om den fungerar klockrent då, men åter får fel vid högre temperatur låter det ju nästan som att själva sensorn kan vara trasig.

Håller du med Erik?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det verkar som att spänningsmatningen inte fungerar som den ska.

Enklaste går vi vidare med att du skickar ett mail till info@temperatur.nu med ordernummer (och hur lång kabel du har till adaptern så jag slipper leta i pärmar) så kommer en ny med posten.

Om det bara är en sensor som strular, är det lika bra att byta ut den med, skicka i så fall med kabellängden till den sensorn med.

Det enda jag begär i utbyte är att du returnerar den gamla adaptern + sensorn som strular. Denna retur kan du göra efter att du fått nya prylar.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

(Erik, se till att locka ur honom 2 inlägg till, så är det bara två platser kvar i tävlingen! :) )
macdanne
Wannabe

Inlägg av macdanne »

Vad snackar du om för tävling det måste jag leta reda på :) Erik jag återkommer via mejl om hur långa kablar mm efter jobbet idag. Tror jag knep platsen nyss...
LogTemp med 6st 18S20
macdanne
Wannabe

Ingen rätsida ännu..

Inlägg av macdanne »

Tänkte dryfta mitt problem åter på forumet (mejlat med elf som kan få lite avlastning... men får ju tipsa han med)
Har alltså modifierat nät för att kunna mäta temp upp till +125 C
Kör med logtemp och 6 tempsensorer

kan någon fler verifiera vilken spänning ni har på era modifierade adaptrar mellan svart och röd tråd, "den skall inte ligga under ca 3.2-3.3 volt och pendlar normalt mellan 3.6-5 volt."

Jag har 5,4 volt tills logtemp startar då sjunker späningen till 1.9 volt, vid mätsekvens stiger spänningen snabbt till ca 4.9 men sen dalar den ner till 1.9 igen på några sekunder.

Avslutar jag logtemp stiger spänningen direkt till 5,4
Mitt problem är att jag inte längre kan logga temp över ca 75 grader

Jag börjar oxå tro att jag har problem på min serieport ...
OM jag kör via USB-SERIE får jag intervall mellan 1.9 och 4.7 V
LogTemp med 6st 18S20
Skriv svar