1-wire, prestanda?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

1-wire, prestanda?

Inlägg av CirruZZ »

Hur snabbt, eller rättare sagt, hur ofta kan man "poll'a" värden från 1-wire nätet? Jag sitter och knopar på ett script till min LCD och tanken är att använda knapparna. Men då vill man ju inte att det skall ta 1 minut innan det händer något om man trycker på en knapp. :roll: Så frågan är med hur kort intervall som man kan kolla av räknarna för knapparna på LCD kontrollern. Det samma gäller ju även för andra 1-wire I/O enheter.
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: 1-wire, prestanda?

Inlägg av Hoffan »

Detta tycker jag e en väldigt intressant fråga då jag sett genom jobbet
Att det finns inpasseringssystem som kör me ibutton som givare.
Och dom reagerar ju direkt. Hur löser dom detta???
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Själv håller jag på och skriver ett PHP script som skall rulla som daemon i bakgrunden och låta den skötta kollen av knapparna mm. Jag vill ju ha så snabb respons som möjligt på en knapptryckning men jag vill inte att nätet överbelastas eller att det hindrar övriga funktioner i nätet.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag hade ett Swart-display i hallen och använde knapparna för att bläddra i ett menysystem.

Ett visst lagg fanns det, men i det stora hela var det inte några som helst problem att bläddra runt i menysystemet via knapparna.

http://www.temperatur.nu/forum/post5078.html#p5078

Inpasseringssystem är oftast uppbyggda kring DS1990R, och de knapparna skickar presense pulse på nätet när de kopplas in.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Just ja, nu kommer jag ihåg den tråden! Utan att läsa in mig på dit script, kommer du ihåg hur ofta du lästa knapparna?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag kommer inte ihåg exakt hur ofta jag läste knapparna, men det ligger iaf en paus på 20ms mellan försöken (antagligen för att övriga enheter skall hinna pollas utan allt för stor fördröjning). Ganska mycket annat som körs i scriptet, men jag skulle gissa att jag kom up i ett par läsningar per sekund.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Ok, så pass snabbt! Blir till att testa sig fram gissar jag.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

När jag har testat på senare år kommer jag inte upp i de hastigheterna. Kan kanske vara någon ändring i owfs under årens lopp. Mitt skript är från ca 2005.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Å andra sidan så är 20 ms ruskigt snabbt i sammanhanget, tror att 200 ms skulle funka utan att tveka.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jo, men det var en massa annat som också tog en massa tid...

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

jo så kan det ju vara men säg att scriptet bara ligger och idlar och väntar på knapptryckning så är 20 ms snabbt.
andreas
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av andreas »

CirruZZ skrev:Hur snabbt, eller rättare sagt, hur ofta kan man "poll'a" värden från 1-wire nätet? Jag sitter och knopar på ett script till min LCD och tanken är att använda knapparna. Men då vill man ju inte att det skall ta 1 minut innan det händer något om man trycker på en knapp. :roll: Så frågan är med hur kort intervall som man kan kolla av räknarna för knapparna på LCD kontrollern. Det samma gäller ju även för andra 1-wire I/O enheter.
Sitter med samma fundering.
Har idag ett antal olika script som ligger och pollar 1-wire nätet, via fuse varianten av owfs. Upplever idag intermittent att jag "tappar bort" enheter i filsystemet och funderar på om det kan bero på att flera script läser samtidigt.
Iom att mina script är gjorda i perl, så jag funderar på att köra owserver för kommunikation med 1-wire och perlmodulen för owfs. Kan det bli stabilare?

- Om två program anropar owserver samtidigt, hanteras det?
- Prestandamässigt, är det bättre att skicka en "update all" kommando och sedan läsa respektive givare eller ska man gå direkt mot respektive givare i uncached?
daromer

Inlägg av daromer »

Kör du mountad owfs på disken så hanterar den flera samtidigt. Även i uncached. Kommer inte ihåg hur många trådar den kan hantera samtidigt men var 5-10 st. Den kommer ge var och en av dina processer tillgång till datan från nätet i tur och ordning.

jag har nog 10 olika scritp på mitt ena 1-wire nät. Saker som körs med ingen vänte tid till saker som körs var 5e minut. har inga som helst problem med detta. Har knappar som styr grejer och jag har ca 0.5-1 sek lag från det jag trycker tills knappen är avläst och aktiverad och aktiverat nästa sak på samma nät.
För det mesta 0.5 sek. Hur owserver hanterar vet jag inte alls. Men förmodligen likadant.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Intressant att höra!
daromer

Inlägg av daromer »

Kan dock inte hitta vart jag läst om det. Men vet bestämt att när jag slutade leta efter den infon själv så hittade jag den.

jag var också orolig att man var tvungen att skönta den hanteringen självt.
Skriv svar