Logtemp, larm och styrning av externa elapparater

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Tellstick på Fedora 6

Inlägg av hanpa »

Håkan skrev:Har fått igång min tellstick på fedora 6, funkar perfekt. Dock är applikationen rfcmd lite "tunn" ännu så länge då den endast stöder 2 stycken protokoll, men då jag endast har NEXA (som är ett av de protokoll som stöds) så gör det inget.

Det fungerar perfekt, skoj!

/H
Var det lätt att få igång den? Jag kör Suse men det borde väl inte vara någon större skillnad.

Vilket är det andra protokollet som stöds?

En annan grej, kommunikationen är väl bara envägs? Det innebär ju att man inte kan veta om det man beordrar verkligen blir av.
Håkan
Wannabe

Inlägg av Håkan »

Ja, det var lätt, bara att följa instruktionera på WIKIn hos www.telldus.se
Jag hade klara problem först , men det visade sig vara jag som läste lite slarvigt.

Det andra protokollet som stöds förutom NEXA är SARTANO (har dock ej kollat om det finns en ny release av RFCMD på nån vecka).
Det visar sig att SARTANO funkar på gamla CLAS OLSSON fjärrbrytare som det står "ALFA" på, men de är av typen "click on" , "click off" d.v.s det är samma signal för on/off varannan gång, så man måste se till att ha dem i "rätt läge" när progvaran i servern startas, för att det skall funka/vara i sync, annars kan det sluta med att man har lyse i fönstret på dagen men inte på natten...

Ja, det är endast envägs kommunikation, det innebär att servern inte kan veta om du har slagit på lampor el.dyl med NEXA/SARTANO fjärrkontrollen.....frågan är om man kan bygga nån typ av mottagare och koda av signalen....?
Betr. "Om det verkligen blir av" så har säkerheten hittils varit 100%, det känns som om TELLDUS adaptern sänder starkare än NEXAS standard fjärr. Jag har ett hus på 120m2 fördelat på 2 plan och dator resp. mottagare så långt ifrån varandra som möjligt fungerar.

Ett problem med NEXA protokollet är att det inte finns signal för "DIM" på vettigt sätt, man kan t.ex. INTE skicka "dimma till 30%" utan det finns endast "ON,"OFF" och om man skicka "ON" när den redan är "ON" så kommer den att börja dimma mellan 0 och 100% "fram och tillbaks" tills man skickar "ON" igen då den "stannar", dock så kommer den ihåg DIM nivån vid off så en "OFF" och sedan "ON" slår på med samma DIM nivå som den hade vid senaste "OFF", detta innebär att man endast kan automatisera "ON" och "OFF" på ett vettigt sätt.
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Så NEXA har alltså separata kommandon för av resp. på? I så fall kan man väl låta programvaran tjata om kommandona då och då om man ligger på marginalen.

Synd att allt ska vara så dyrt när det kommer till hårdvara. Har även funderat på PLM-24 men det rinner iväg en massa hundralappar för ingenting, känns det som. http://www.hth.com/plm-24/

Det har skrivits så mycket om det intelligenta hemmet men det finns fortfarande alldeles för lite billig och färdig hårdvara för att det ska komma till allmänt bruk. På min önskelista finns (billiga):

- Nätverksansluten strömbrytare/dimmer. LAN+WLAN. Vettigt protokoll.
- Nätverksansluten generell in/ut, typ en massa digitala in/ut och även analoga.

Det går att få tag i sådana prylar men de är ju oftast för industriellt bruk och till ett hutlöst pris. Det finns olika typer av utvecklingskit att köpa men då får man ju ändå strula en massa med drivrutiner m.m. plus fixa låda, strömförsörjning m.m. Jag tror att prylarna ovan borde gå att sälja med vinst för ett par hundralappar om man får lite volym på försäljningen.
Håkan
Wannabe

Inlägg av Håkan »

Hej, Ja NEXA har separata kommando för ON resp. OFF så man kan skicka flera versioner av samma kommandon för att vara säker (men jag har aldrig sett att ett kommando "missat" så jag skickar endast en gång) OBS: Att skicka ON när det redan är status ON på en NEXA DIMMER gör att den börjar dimra mellan 0 och 100% i ca 5 sekunders cykler.....detta upprepas tills nästa ON då den "stannar"

SARTANO (ALFA på clos olsson) som jag också har reagerar endast på 1 signal, ON/OFF varannan gång.........

Man kan köpa rätt billiga NEXA prylar, det finns ett sett med 2 ON/OFF brytare + 1 DIMMER + 1 fjärr för 199 kr på Kjell o co.

Det jag verkligen saknar är nåt sätt att "lyssna" från datorn så att man jag veta vilken status brytarna har om man skulle få för sig att manuellt styra dem med medföljande fjärrkontroll... ALternativet är att skrota allt och börja om med X10 prylar med det verkar lite dyrt...
/H
otto
Wannabe

Inlägg av otto »

Håkan skrev:
Det jag verkligen saknar är nåt sätt att "lyssna" från datorn så att man jag veta vilken status brytarna har om man skulle få för sig att manuellt styra dem med medföljande fjärrkontroll... ALternativet är att skrota allt och börja om med X10 prylar med det verkar lite dyrt...
/H
Rätta mig om jag är har fel, men så vitt jag vet så saknar X10 också funktion för att polla status från saker. Dvs du kan inte få reda på om någon manuellt har switchat on/off. (Om du inte använder en X10 switch som skickar ett meddelande till servern som i sin tur switchar lampan...) Har dock för mig att det finns något företag som är vidareutvecklat standarden och lagt till sådan funktionallitet, tror deras system kallas A10 men jag är inte säker.

/Otto
Håkan
Wannabe

Inlägg av Håkan »

Ok, I så fall så är det i stort sett samma funktion som jag redan har med NEXA prylar och tellstick.
otto
Wannabe

Inlägg av otto »

Därmed inte sagt att det finns fördelar. Ex. så kan du sätta absolut dimnivån på dimmrarna (iaf på vissa modeller).
macdanne
Wannabe

Inlägg av macdanne »

Vad tur jag hade sats med 3 mottagare en liten fjärr NEXA på kjell o Co för 99:- han få tag på 2 satser :) steget inte långt till den där telldus grunkan
LogTemp med 6st 18S20
Skriv svar