openPicus

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Björn
Gillar hemautomation

openPicus

Inlägg av Björn »

Någon som tittat på openPicus? http://www.openpicus.com/

Jag har nyligen börjat leka med lite automation med 1-wire. Men har flera byggnader och är måttligt förtjust i kabeldragning, så letat efter trådlösa alternativ.

Hur som helst, har beställt en så får jag se :D
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Re: openPicus

Inlägg av HUSKii »

Posta hur det går för dig! Detta låter väldigt intressant!! :D Kommer följa tråden som en slav! :D
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Dök upp en Flyport med ett Starterkit Nest redan samma vecka. Men först idag som jag testat den lite mer.

Inser snabbt hur ovan jag är med hårdvarunära programmering :o Och hur bortskämd jag är med bra utvecklingsmiljö :D

Hittils har jag bara kompilerat om exempelkoden med rätt SSID för mitt WLAN. Det fungerar bra, ansluter till mitt WLAN med WPA2. Enkelt att ladda ner ny programvara med medföljande bootloader. Och MPLAB IDE fungerar (men känns blä :roll:). openPicus projektet ska tydligen ta fram en egen utvecklingsmiljö, får väl se...

Medföljande exempelkod är en webbserver, från den kan jag hämta status på I/O och ändra state på Output.

Kod: Markera allt

<response>
  <led0>0</led0> 
  <led1>0</led1> 
  <led2>0</led2> 
  <led3>0</led3> 
  <led4>1</led4> 
  <led5>0</led5> 
  <btn0>up</btn0> 
  <btn1>up</btn1> 
  <btn2>up</btn2> 
  <btn3>up</btn3> 
  <btn4>up</btn4> 
  <pot0>55</pot0> 
  <pot1>55</pot1> 
</response>
Det finns 5 digitala Input och 5 digitala Output + 2x2 kanalers A/D omvandlare. Dock verkar bara ena A/D omvandlaren vara aktiverad i kod. Om jag förstår rätt borde det också gå att konfigurera om alla 10 I/O att vara antingen Input eller Output. Det finns en UART som är ansluten till USB-porten på Starterkit Nest, så dit kan man skicka debug-meddelanden.

Borde gå att använda den som ett "I/O-kort" tämligen enkelt. Skulle vara riktigt snyggt med ett eget Nest med optokopplade ingångar och relän på utgångarna. Och åtminstone i teorin skulle den kunna vara en 1-wire host, då blev den typ en WLAN-ansluten HA7NET :D Vid snabbgoogling hittar jag dock bara programrutiner för lågnivå 1-wire kommunikation till PIC:en... Och kanske blir knepigt med timing att fixa både 1-wire och WLAN?
Bilagor
FlyPort in Starterkit Nest.jpg
FlyPort in Starterkit Nest.jpg (199.99 KiB) Visad 2729 gånger
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Kul pryl. Inte så farligt pris heller.
Kommer följa den tråden !
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Och nu håller de på och fixar in FreeRTOS på den också, blir det förhoppningsvis lite simplare att skriva lite mer intelligena applikationer till den.

http://openpicus.blogspot.com/2010/10/w ... ertos.html
Skriv svar