Till en MC-skoter jag köpte för några år sedan satt det en gel-batteri från Biltema. Verkade inte vara i bästa skickat. Köpte då en CTEK laddare som sägs vara bra. Köpte även ett nytt likvärdigt batteri för att ha i reserv. Laddade upp det gamla batteriet och jag tror det blev bättre än det nya. I höstas hade jag det nya i Mc'n och gömde bort att underhållsladda i våras. MC'n var avregistrerad då. I sommras skulle jag ha batteriet till en länspump men det var stendött. Försökte ladda med både CTEK och en vanlig laddare, inte en gnutta fastnade.
Så för ett tag sedan provade jag att slå den ena kabel från laddaren till en pol, fram i tillbaka snabbt ett 20-tal ggr. Se, voltmetern visade att det faktiskt fastnade pyttelite. Lät standardladdaren vara på några dygn, glömde bort den, och se spänningen ökade till ½ volt. Varje gång jag passerade "verkstaden" gjorde jag om samma sak med att slå med kabeln emot pluspolen och sedan lät jag laddaren vara igång. Några dagar senare hade jag 1.2v utan laddaren på. När laddaren var på visades runt 10v. Fortsatte någon månad till med samma procedur, nu hade spänningen ökat till c:a 16v med laddning på. CTEK reagerade inte ens. obelastat steg spänningen undan för undan uppåt mellan varven. Antagligen för att cell efter cell aktiverades. Nu till slut har jag full spänning, alla celler igång. Nu klarar den i vart fall att driva en liten länspump men knappast att dra igång MC'n.
Vore kul att höra om andras erfarenheter. Mitt batteri var ju billigt men rejäla batterier till solcellssystem eller annat är ju en tyngre kostnad. Mitt labbande var ju bara ett kul experiment.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Alltså tog bort den ena polklämman från laddaren och slår den mot polen. Typ glappkontakt. Då får man ju en liten strömrusning. Med en passande konding över laddaren får man en krtaftigare strömstöt och det verkar vara detta som fixar cellerna. På en blyack släpper beläggningen på plattorna men hur det funkar i ett GEL-batteri, det vete hundan.
I ditt UPS-fall har jag inget tips, ser illa ut. Får väl skruva isär min o kolla. Har 3 datorer på men den skal klara mera. Kvar är att fixa en kabel till 4:de uttaget till en vanligt 220-kontakt så jag kan låta modem och router få lite mera spänning över tid.
Låter man cteken stå på är det just det den gör. Den pullsar in spänning. Dock finns inte dessa grövre funktioner på de billigare ctekarna. Men om man räknar på den tiden du lagt ner och strömmen så är du nog uppe i vad det kostar att köpa nytt Ska inte ta mer än någon dag eller 2 att fixa ett batteri.
Men som sagt det går att fixa endel av batterienr om man är envis. Det man gör är att helt enkelt slå sönder oxiden i batterier.
Ja, det stämmer, bara det att CTEK funkar inte 6-7 volt redan på batteriet. Den gula lampan lös till och batterispänningen sjönk direkt och den lampan slocknade. Så utan skaplig kräm redan funkar den inte
Min är en Multi XS 3600 och kostade runt 700. Hittar inte manualen just nu men den har nog den pulsfunktionen men minnet...
Det är väl lite nackdelen. Men jag har märkt att låter jag min 7000 stå i en dag så brukar den starta sedan ändå fastän batteriet är ganska dött. Nu har jag dock slutat med gamla batterier och batterier som har dött. Tar för lång tid
Ok. Gjorde mitt bara som test, inte av snålhet. Tänkte aldrig på att det skulle komma till användning men nu kan jag kanske använda det till min lilla länspump till en Bluebowl (för att ta vara på smått guld, annan hobby