Hej
Jag har kommit över ett gäng tunna klienter.
Modell HP T5500.
ViA 800Mhz,
32MB flash (går att stoppa dit en 2,5 disk, finns dock ingen plats inuti utan får ligga utanför lådan)
128MB ram
4 USB 2.0 Portar
1 Serie port
2 parallell port
Ljukort
Jag är ingen linux användare så jag vet inte.
Det enda jag provat är att köra in FREENAS och det funkar.
Jag använder en som brygga i mitt nät hemma, kör Win XP och har ett trådlöst kort och sedan använder RJ45 emot en AXIS kamera.
Jag kan tanka ner ubuntu och prova.
Hej!
Verkar intressant!
Har du någon länk eller någon info om hur man använder dem bäst?
Jag kör idag Debian på NSLU2 och skulle isf vara intresserad av att köra Debian eller möjligen Ubuntu på en sådan här istället.
Har ingen tidigare erfarenhet av tunna klienter men jag antar att det handlar om att lägga en image på någon nätverksshare?
Vore tacksam för en pekning i rätt riktning där!
CirruZZ skrev:Ok toppen, hur är det med ström adapter?!
Hur menar du ?
Vanlig 220volts "dator kabel" till en adapter som lämnar 12V 3300mA
Angående Ubuntu
Provade att installera Ubuntu 8.04, installationen gick fint.
Men vid upstart nu så säger den:
"this kernel requires the following features not present on the CPU: 0:6"
Jag är ingen Linux guru så jag kan inte lösa det.
Men Ubuntu 9.10 funkar kanon. Så kanske kan man byta kernel och få det att funka ?
Passade på att köpa en av dessa och kan bara säga att Quart verkar vara en seriös kille.
Samma dag som min betalning gått igenom skickade han burken och efter att posten haft
sin gilla gång, så låg den i minbrevlåda igår.
Startade upp den för att kolla att inte postens behandling gjort något. Nemas problema!
Började pilla isär för att se vad som döljer sig under skalet på en sådan här burk.
Visar sig vara ett moderkort i, vad jag tror, mini-ITX format.
Plats för en minnesmodul och precis som Quart sa, så är det 266Mhz DDR minne.
Flash-disken på 32Mb sitter på en standard 44-pin IDE-port och efter vad jag läst mig till
ska det inte vara några problem att pilla dit en 2.5" HD (44-pin IDE = LapTop = 2.5", bara
skaffa en kabel)
PCI port finns det också, om man vill ha dit ett nätverkskort eller någon annan rolig
uppgradering. Dock inte plats för PCI kort i själva lådan!
Testade att pilla i ett minne med 333Mhz (256Mb) som jag hade liggande sedan uppgradering
av en LapTop, inga problem! Samma LapTop har för övrigt gett upp livsgnistan efter en liten
olycka, så där sitter det en 512Mb och väntar på ny bostad.
Vidare i testande: Kopplade in och kollade strömförbrukningen och blev glatt överraskad!!!
2 timmar, knappa 0.03KWh, eller runt 15W i snitt, när den stod och jobbade lite lagom med
att tanka ner informationsuppdateringar från min brandvägg (Ajax som uppdaterar grafer på
bredbands användningen).
Vad ska jag ha den till då? Tänkte att min gammla brandvägg skulle få avlösning av denna yngre
förmåga. Gamla är en 400MHz Pentium som står och kör Smoothwall, dock har den nått gränsen
för vad den klarar, nu när vi har fått 100MBit bredband här...
Men mer om det på annat ställe.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder...
KungenAvPeking skrev:Passade på att köpa en av dessa och kan bara säga att Quart verkar vara en seriös kille.
Samma dag som min betalning gått igenom skickade han burken och efter att posten haft
sin gilla gång, så låg den i minbrevlåda igår.
Startade upp den för att kolla att inte postens behandling gjort något. Nemas problema!
Började pilla isär för att se vad som döljer sig under skalet på en sådan här burk.
Visar sig vara ett moderkort i, vad jag tror, mini-ITX format.
Plats för en minnesmodul och precis som Quart sa, så är det 266Mhz DDR minne.
Flash-disken på 32Mb sitter på en standard 44-pin IDE-port och efter vad jag läst mig till
ska det inte vara några problem att pilla dit en 2.5" HD (44-pin IDE = LapTop = 2.5", bara
skaffa en kabel)
PCI port finns det också, om man vill ha dit ett nätverkskort eller någon annan rolig
uppgradering. Dock inte plats för PCI kort i själva lådan!
Testade att pilla i ett minne med 333Mhz (256Mb) som jag hade liggande sedan uppgradering
av en LapTop, inga problem! Samma LapTop har för övrigt gett upp livsgnistan efter en liten
olycka, så där sitter det en 512Mb och väntar på ny bostad.
Vidare i testande: Kopplade in och kollade strömförbrukningen och blev glatt överraskad!!!
2 timmar, knappa 0.03KWh, eller runt 15W i snitt, när den stod och jobbade lite lagom med
att tanka ner informationsuppdateringar från min brandvägg (Ajax som uppdaterar grafer på
bredbands användningen).
Vad ska jag ha den till då? Tänkte att min gammla brandvägg skulle få avlösning av denna yngre
förmåga. Gamla är en 400MHz Pentium som står och kör Smoothwall, dock har den nått gränsen
för vad den klarar, nu när vi har fått 100MBit bredband här...
Men mer om det på annat ställe.
Kör du med Ubuntu 9.10 och vet du om det går att köra 1-wire och RRDTool på den?
Det är en Linux distro som enbart är till för FW jobb.
Givetvis går det att modda den med extra funktioner, men den kör med en lite
äldra, avskalad kärna, där allt som inte behövs tagits bort, för att minska risken
för intrång.