Bygga styrsystem till min pelletsbrännare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
marbr
Wannabe

Bygga styrsystem till min pelletsbrännare

Inlägg av marbr »

Jag har följande idé, men skulle behöva lite feedback.

Min nuvarande situation är att min pelletsbrännare inte har ackumulatorstyrning utan endast ett börvärde och delta-avvikelse. Det vill säga en temperatur går att välja, t ex 85C, brännaren går tills dess att 85C uppmäts av den medföljande sensorn och slår sedan av. När sensorn minskat 15C (deltaavikelsen) så startar brännaren igen.

Eftersom jag har ett 1-wiresystem som bland annat mäter min ackumulatortanks topp, mitt och botten temperatur så tänkte jag att denna situation borde gå att förädla :D

Det jag vill försöka åstadkomma är ett styrsystem där jag låter brännaren gå tills min 1-wiresenor uppmäter 85C vid mitt-sensorn. Brännaren skall sedan inte starta förrän topp-sensorn är nere i 50C. På detta vis bör jag få betydligt färre eldningar och därigenom spara energi och tändelement.

Min tanke var att använda mig av ett IO-kort för att skapa "brytaren" för brännaren och låta ett skript kontrollera temperaturerna som sedan kan öppna eller stänga kretsen.

Kan jag använda mig av detta IO-kortet?:
https://www.m.nu/iokort-4-kanaler-med-s ... p-324.html

Tacksam för synpunkter.

Mvh / Marcus
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Bygga styrsystem till min pelletsbrännare

Inlägg av daromer »

Hej

Jo du kan använda det kortet. Jag hade dock rekomenderat att du byggt ett system helt vid sidan om isåfall. Den dagen datorn krashar eller du gör något annat så kommer du få problem.

Dvs bygga en styrning baserad på en PIC eller liknande.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

daromer skrev: Dvs bygga en styrning baserad på en PIC eller liknande.
Eller en BAE0910, den kan jobba fristående. En otroligt mångsidig liten pryl. Har inte hunnit testa så mycket själv med den än men det finns en hel del att läsa på tillverkarens hemsida.
daromer

Inlägg av daromer »

Den såg intressant ut :)
marbr
Wannabe

Inlägg av marbr »

Ja, den verkar ju vara precis vad jag vill ha!

Blir nog till att beställa omgående :)

/Marcus
marbr
Wannabe

Inlägg av marbr »

Det var katten vad kass jag var på elektronik!

Nu har jag försökt få följande att fungera:

Kod: Markera allt

+5V (pelletsbrännaren) --> 1075Ohm --> Normaly Open på relä --> Common på relä --> Grnd (pelletsbrännaren)
1075 Ohm har jag mätt upp som ett motstånd då brännaren garanterat startar. Motsvarar en panntemperatur på ~40C.

För att sluta kretsen så vill jag att out på "1-WIRE BAE0910" skall sättas till +5V och då ge spänning över reläet:

Out pin --> relä --> Grnd
Detta fungerar inte. Mellan out pin och grnd finns 5.03V. Om jag istället kopplar från "1-WIRE BAE0910"s +5V så sluter relät bums. Över +5V och grnd finns 5.34V.

Ok, kanske skulle en transistor göra susen. Dvs, om jag kopplar en transistor mellan +5V och relä och sedan till grnd:

+5V --> relä --> collector --> emittor --> grnd

out pin --> base
No luck! Nu drar relät hela tiden.

Hur bör jag koppla? För tillfället kör jag mitt styr-script och agerar relä manuellt. Scriptet verkar fungera och jag ser massa möjligheter att optimera min eldning.

Mvh / Marcus
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vilken typ av transistor använder du?

När reläer är inkopplade _måste_ man sätta en diod över reläet för att släcka spikar som uppstår när reläet slår i från. Gör man inte det är risken stor att saker går sönder när strömspiken kommer.

Vidare måste man sätta ett motstånd mellan utgången och transistorn för att begränsa strömmen.

Ett mycket bra exempel finns på http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm (Using a transistor as a switch en bit ner på sidan)

Alla är vi barn i början! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:... bra exempel finns på http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm (Using a transistor as a switch en bit ner på sidan)...
Grymt trevlig länk! :D
marbr
Wannabe

Inlägg av marbr »

Nu fungerar det!

Jag kopplade på så sätt som beskrevs på http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm, med en skyddsdiod.

Jag kunde inte använda mig av spänningen från BAE910:n utan fick köra med en separat strömkälla (7.5V, 1A) som jag hade liggande.

Två frågor har nu uppstått:

1) Kan jag mata BAE910:n med en batterieliminator (4.9V 700mA) och på så sätt få den att fungera även om mitt övriga 1wire-nät skulle rasa? Dvs, skruva på +4.9V där det står +5V.

2) Som en skyddsmekanism skulle jag vilja koppla in något som bryter vid en viss temperatur.

Just nu så ser det ut som följande i den kretsen som sluts när reläet är kopplat Com->NO:

(pelletsbrännaren) --> 1075Ohm (garanterar att brännaren är på) --> Relä --> (pelletsbrännaren)
Men det skulle kännas tryggare om följande var sant:

(pelletsbrännaren) --> 1075Ohm (garanterar att brännaren är på) --> säkerhetsbrytare (nära oändligt motstånd vid tex 75C, men 0 Ohm i motstånd upp till dess) --> Relä --> (pelletsbrännaren)
Då kunde jag lägga säkerhetsbrytaren i det nedersta dykröret och vara säker på att brännaren stannar även om datorn/1wire slutar fungera under pågående eldning.

Mvh / Marcus
marbr
Wannabe

Inlägg av marbr »

Nu insåg jag plötsligt att eftersom det finns en AD-omvandlare på BAE0910 så borde jag ju kunna koppla in en analog sensor som givet mitt "säkerhetsläge" (jag gav förslaget 75C i nederdelen av tanken) så skickas OFF-signalen till OUT.

Den programkod som gör ovanstående jobb skulle ligga på BAE0910-chipet och så länge som jag har ström till den så skulle detta fungera. Eftersom brännare och matning till BAE0910 ligger på samma el-grupp så bör inte strömavbrott påverka enbart den ena av dessa två komponenter.

//Marcus, som börjar få smak på lödande och mätande med multimeter
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Huvudvärk så jag orkar inte tänka på hela inläggen, men 4,9V bör fungera utmärkt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
marbr
Wannabe

Inlägg av marbr »

elf98 skrev:Huvudvärk så jag orkar inte tänka på hela inläggen, men 4,9V bör fungera utmärkt!
Tack! Då kopplar jag in detta.

Krya på dig! // Marcus
Skriv svar