Feedback på energivisualiseringssystem

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Feedback på energivisualiseringssystem

Inlägg av elf98 »

Jag deltar i ett projekt för att visualisera lite större lokaler/kontors/fabrikers elförbrukning.

Tanken är att man på väl valda ställen skall presentera den aktuella förbrukningen för att i någon mån kunna påverka personer att minska förbrukningen. Ex genom att stänga av skärmar/maskiner/utrustning/belysning när de inte används/behöver vara på.

Informationen kommer att presenteras på stora skärmar (>40").

Ett exempel på hur det kan se ut finns här:
http://elf98.dyndns.org:8082/~energi/

Någon som har någon feedback på själva presentationen?

Självklart anpassas sidans upplösning till den anslutna skärmen och inga menyer, statusrader eller knappar syns. F11 är ett bra substitut för att få en känsla för hur det kan se ut. Upplösningen anpassas enbart efter den monitor som är ansluten till systemet, så sidan kommer inte att skala korrekt i browsers som ansluter remote.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Feedback på energivisualiseringssystem

Inlägg av CirruZZ »

Ser lovande ut!

Det jag spontat skulle vilja se är referens till tidigare förbrukning. Om det är så att tanken med hela projektet är att sänka förbrukningen så vill man ju kunna påvisa det. Att då få med motsvarande förbrukning för en månade sedan vore ju bra. Och kanske även för två månader sedan. Om projektet lyckas så borde det ju påvisas då. Visa föra månaden som en grå skugga bakom den nuvarande förbrukningen. Kan man "se" att det man gör ger resultat, så uppmuntras man mer att försöka minska förbrukningen ännu mer, blir en tävling.

Jag skulle även vilja visualiserat dygnets timmar och kontors tid, dvs natt skugga av bakgrunden och kanske någon annan sorts linje eller skugga som visar kontorstid (mån-fre 7-17). Kanske inte är avgörande om det är så att det gäller en fabrik som går skift men det underlättar när man skall tolka en graf. Tror att just på veckografen kommer det att göra susen.

en annan fundering är graferna hur dom ritas, nu är ju det senaste data längst till höger (just nu) och så fylls det på hela tiden, grafen rör sig åt vänster. Varför inte göra så att dygns grafen visar 00-24 oavsett vad klockan är och sen så kommer grafen sakta att fylla på till slutet, och sen så har man förra dygnet i bakgrunden, som jag beskrev ovan. Lika skulle kunna gälla för vecko grafen.

Lite spontana funderingar :wink:
daromer

Inlägg av daromer »

Ja antingen värden eller grafer som visar elförbrukningen i % sett mot föregående dag/vecka/månad/år är väl aldrig fel.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har lagt på föregående dag/vecka nu och startar graferna innevarande dygn/vecka.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

:D
Testa att sätta LINE3 på den också och rita den innan den nuvarande så att den inte "ritar över".
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Done

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Nu börjar det likna något! ...tycker i alla fall jag.

Ska bli intressant att se hur grafen ter sig i morgon, nu är vi ju nära midnatt.

Jag tror att om man enkelt kan se skillnaden så är det lättare att ta till sig effekten av ens handlingar.
daromer

Inlägg av daromer »

Jo en annan sak. Jag hade helt klart ändrat skalan i kanten på graferna. 0.2k watt är inte en så värst snygg enhet enligt mig :) Hade hellre sett att den visat 200 watt alternativt 0.2 kw.

edit: Den momentna förbrukningen verkar vara över en väldigt kort tid. Den hade jag satt över längre tid. Tex genomsnittliga förbrukningne över 20 sekunder. Som det är nu hoppar den väldigt mycke upp och ner om man trycker f5. Och det betyder ju att vid en normal uppdatering kan den ju ena stunden visa 0 watt och andra 800watt som den gör nu.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gällande skalan så kommer systemet att övervaka förbrukningar i MW-klassen. Jag låter nog RRd-tool hantera skalande själv!

Och den momentana förbrukningen uppdateras när sidan uppdateras. Det ser inte bra ut när man refreshar ofta eller när fler är inne på sidan. Det kommer dock inte vara något problem när informationen enbart visas på den anslutna TVn.

Driver temperatur.nu

Bild
fredrikw
Gillar hemautomation

Inlägg av fredrikw »

Jag hade gärna sett ett "rullande" diagram (sliding window) över en längre tidsperiod, t.ex. en månad. T.ex. ett stapeldiagram med totalen per dag under den senaste månaden/30 dagar. Då får man lite mer överblick om man t.ex. gör förändringar. Men det kanske blir lite meckigt om man bara använder RRD?

Sen, för att citera min sambo som jobbar med energifrågor, så är det mer korrekt att ange "användning" istället för "förbrukning" när man talar om energi, men det beror väl på hur anal man ska vara.
FredrikS
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av FredrikS »

Jag kan "bara" bidra med vad jag kollar på angående min egen (troligtvis i detta sammanhang rätt blygsamma)
elförbrukning i huset som jag loggar.
Den grafen jag gillar mest är min "Månadsgraf" som visar alla dagar, så man kan se när man gjort av med mycket
el. Sedan tabellen så man kan jämföra med föregående månad.
Det kan ju vara OK att vissa dagar dra mer el än andra, så en jämförelse med likvärdig dag/vecka/månad skadar aldrig
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Loranga »

Såg en anons om detta i en tidning på jobbet:
http://www.rejlers.se/Files/Generate.aspx?FileID=600613
http://www.rejlers.se/Index.aspx?PageID=1158

Kanske kan det finnas något "inspirerande" där.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Exemplet är tyvärr inte online längre, och ämnet är ständigt aktuellt. Även om de flesta av oss aldrig bygger i MW-storlek... :)

Det vore intressant med ett screenshot eller liknande som dokumentation i tråden om det finns möjlighet.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Systemet ska ligga online, ryckte lite i kablarna i härvan där datorn står i går. kanske ryckte lite för mycket... Ska kolla senare idag!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah! Då testar jag lite senare. :)
Skriv svar