Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jag ska arbeta med att etablera ett vädersystem för vårat företag. Systemet skall bestå av ett antal väderstationer och vindmätare samt åskvarnare.
Väderstationerna skall placeras geografiskt utspritt. Det finns ström och nätverk att koppla in sig på vid samtliga platser.
Det som skall övervakas är främst vindhastighet då vi använder utrustning som ej får användas operationellt vid för hög vindhastighet. Vi har operatörer som jobbar 24/7. Väder/vind/åskvarnare bör kunna presenteras i ett GUI för operatörerna. Man skall även kunna ta fram grafer, trender och statistik. Ej nödvändigt att det sker i samma GUI.
Idéer om det finns lösningar för ett sådant system?
Det finns säkert helt färdiga lösningar. Men om du inte vill ha en helt färdig lösning så är det ju enkelt med:
Väderstation kopplad till någon mini-pc. Samt 1-wire som har inkopplad åsk-räknare. Sedan om ni har 24/7 så borde ni köra med någon övervakning? Nagios eller cacti baserad kanske? Isåfall är det lätt att integrera det där.
Så hade jag gjort om jag hade fått det på mitt bort.
Det finns massor med lösningar, men frågan är vilken väg du vill gå. Det beror helt och hållet på vad du har för ingångs faktorerna.
Budget, hög/låg?
Beroenden till OS, Win/Linux?
Beroenden till andra befintliga system/programvaror?
Egen arbetsinsats, köpa ett färdigt system eller hacka själv?
Budgeten ligger på ca 100 000 kr (inkl arbetskostnader).
För tillfället har vi en Davis och två Vaisala väderstationer på området. Vi har även en Orion LX på en annan världsdel som det hade varit önskvärt om den gick att integrera.
Vi vill gärna integrera dessa i vårat egenutvecklade Monitor & Control system för larmhantering och ev. presentera viss väderdata tillsammans med annan data. Den väderlösningen vi har nu skickar ut väderdata som broadcast på vårat nätverk och M&C systemet läser datat.
Ska vi hacka själva är väl Linux att föredra men inget måste.
Tanken är att operatörerna skall få larm från vårt M&C när vindnivån når kritisk nivå. Då ska operatörerna bevaka vädersituationen (gärna via separat GUI med realtidsdata) och handla därefter. Man ska även kunna ta fran historiskt data i tabeller och grafer. Åskvarnare behöver nödvändigtvis inte vara ihopkopplat med vädersystemet, dock stor fördel om det går att integrera i M&C för larmhantering.
Riktiga Stationer som läses av någon minidator. Som sedan antingen rapporterar eller pollas på data av någon Huvudmaskin. Så hade jag gjort om jag gjort det själv.
Till varje väderstation använder man en Meteoplug (ex Bifferboard) som kommunicerar med en väderserver. På väderservern använder man en mjukvara (Meteohub).
Har inte lusläst all information om dessa än, men vet du hur ofta det går att få uppdateringar från stationen till servern?
Jag känner inte meteoplug systemet, men meteohub kan uppdatera ner til 1 min. Den kan göra olika filer och grafer.
Om du/ni har specifika önskemål som ger generel värde, är jag säker på att Boris (som har gjort dessa) gärna gör dom förändringar. Jag har själv fått ett par sakor lagt till