Modern teknik och serviceanda.

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Modern teknik och serviceanda.

Inlägg av KungenAvPeking »

Blandning av modern teknik och service anda kan ge trevliga resultat!

Beställde lite grejer på http://www.m.nu tisdag kväll och räknar med att få hem detta tidigast torsdag.
Nu ville det sig inte bättre än att mor behövde skjuts från Norrköping till Motala, så när jag ska till att åka hem från
Motala, onsdag kväll, kollar jag status på min order och ser att den inte har skickats, så jag drar iväg ett mail till
Elf98 och talar om att "jag passerar Linköping om 30 minuter" om han har grejerna klara kan vi spara frakten... :wink:

Räknar väl egentligen inte med att han både ska hinna läsa, packa och svara på mailet, men när jag passerar Ljungsbro
kollar jag ändå mailen... Jodå, packat och klart, bara komma förbi och hämta!
Så, byter app på Androidtelefonen och slår in adressen i navigationsappen, svänger in i Linköping och åker rakt fram till
dörren utanför http://www.m.nu..

Två minuter senare sitter jag åter i bilen, på väg hem med mina grejer.

Kan bara säga, att service andan är i topp och jag är mer än nöjd.
Nu har jag det jag behöver för att bygga ut mitt hemma nät av temperatursensorer, plus grejer till sommarstugan,
så jag räknar kanske inte med att köpa så mycket mer på ett tag...
Men efter att ha läst här på forumet, vet jag att suget efter mer, kommer att infinna sig så snart sista sensorn är
inkopplad... Co2 mätare, luftfuktighet, kanske blixträknare, koll på elförbrukning osv osv
När detta sug sätter in, då vet jag vart jag ska lägga min beställning! Tack Elf98! :D
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Modern teknik och serviceanda.

Inlägg av elf98 »

:D

Satt i soffan när mailet trillade in. Tänkte först att: "Näe, jag orkar inte gå ner och packa ordern, Åsa får ta det i morgon".

Men sen såg jag att det var en forummedlem som mailade... :)

Det är väldigt hårt tryck på m.nu för tillfället. Kylan (och kankse prisjaktsutnämningen) gör att det är väldigt många ordrar just nu. Vanligtvis kommer det i snitt 3-8 ordrar per dag, nu är det 10-20. Så det är inte helt lätt att hålla de vanliga leveranstiderna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Forummedlem och om allt vill sig, och jag får tid att pilla ihop sakerna, så blir det även
temperaturrapportör (dubbelt upp, hemma och sommarstugan)

Hoppas jag hinner med att få igång utegivaren hemma i helgen.
Sen är det ju kyl, frys och några rum som ska kollas temp med...

Sommarstugan tar lite längre, ska köpa en tunn klient och få snurr på, innan det blir av...

Kul att det rör på sig på m.nu! :D
Användarvisningsbild
Loranga

Inlägg av Loranga »

Ärade KungenAvPeking här kommer en varning!

Mitt råd till dig är att avbryta dina planer och lämna http://www.temperatur.nu medan tid ännu finnes.
Min egen historia är kortfattad såhär. Jag var på jakt efter en enkel väderstation och hamnade via google på den här sidan. Ganska snabbt blev jag tippsad om något saker som jag inte hade den blekaste aning om 1-Wire, OWFS, RRDTool, Dockstar, Linux och allt var det var.
Jag beställde bla tempsensorer och en energimätare som snabbt dök upp hos postombudet men nu började eländet.
Med överdriven hjälpsamhet ställde forummedlemmarna upp och hjälpte mig komma igång. MEN i takt med att värderna loggades började resten av familjen att titta snett på mig. Frugan och den treåriga dottern är (ännu) inte smittade och imponeras inte lika lätt som mig (smittad) av grafer på olika temperaturer och energiförbrukningen.

Elf98 och den andra forumrävarna är alltid "hjälpsamma" och tar sig tid. Jag börjar misstänka att det ligger någon sorts konspiration bakom. Antingen är det ryska maffian, utomjoringar, Opus Dei eller rent av delfinerna från liftarens guide till galaxen som av någon outgrundlig anledning vill detaljstudera temperaturhistoriken i Sverige. :evil: Anldeningen till detta vågar jag inte ens tänka på.

Säg inte att jag inte varnat dig.....
Senast redigerad av Loranga den 03 dec 2010, 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Haha! Dagens roligaste inlägg!

För min del började resan för 10 år sedan. Köpte 10st DS18S20 via en massa krångel, fanns dåligt med återförsäljare på den tiden. Och ingen som sålde till privatpersoner i Sverige. Hängde en sensor utanför fönstret i stundentrummet och temperatur.nu var född.

10 år senare lever hobbyn fortfarande kvar, fast i en lite annan omfattning. Under åren har jag samlat in knappt 200 miljoner temperaturangivelser och visar dem nu för 50 tusen unika besökare varje vecka. Hobbyn har även lett till ett företag som omsätter ett par miljoner och har en anställd.

Så du har blivit varnad!

Forumet har blivit precis det jag hoppades på - en trevlig mötesplats där användare hjälper användare. Och målsättningen på m.nu är att jag själv skulle vara en nöjd kund i varje given situation. Det kostar en del att driva företaget på det sättet, men det är det värt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Ledsen Loranga, men det är redan för sent...
Jag började lite smått att köra temperatur på 1-wire redan i våras, sen tog det stopp
på grund av att jag inte varit hemma...
Det jag hann med då, var i stort sett frysen, serverrummet och serverns temp...

Nu ska det bli koll på utetemp och ett par rum hemma, sen blir det (om jag får det att funka)
kontroll av om det finns spänning på kablar (som sköts av Tellsticka) med hjälp av ds2413
och en Spänningsdetektor från Clas i sjön (byggbeskrivning i annan tråd här på forumet)

Sen är tanken att jag ska hålla koll på inne och utetemp i sommarstugan samt styra några element
och även där kolla så elementen går igång med hjälp av ds2413 och Spänningsdetektorer... 8)

Så, tack för varningen, men jag är redan smittad!!! :shock:

Tror det är lite som knark... Langaren bjuder på första fixen, sen är man fast... :oops:
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Sommarstugan är dock pausad just nu... Väntar på en burk att installera allt på...
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Kan bara hålla med om att detta måste vara någon form av konspiration.
Själv blev jag nyfiken på 1-wire när en bekant visade lite om Dallas Semiconductors otroligt imponerande prylar som kunde genomföra allt det vi nu tar för givet. Fast, tröskeln att beställa deras små kitt med buttons och komponenter från USA och sedan sätta sig och löda, för att därefter börja snickra ihop någon visualisering helt utan något stöd-nätverk gjorde att jag gav upp.

Sen började jag se elf98's inlägg i LysKOM (ett forum-system baserat på KOM) om hur han började få ihop saker och hur temperatur.nu tog form.
För snart 4 år sedan köpte jag mitt första kitt av honom och började snart därefter rapportera Trosas värden. Sen har det bara gått utför...
Skönt nog visar inte m.nu's konto-information allt för lång historik på köp, så jag slipper i allafall summera hur mycket jag har spenderat. :)
Skriv svar