Dockstar och att boota från USB - TIPS

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gflygt
Tar hemautomation på allvar

Dockstar och att boota från USB - TIPS

Inlägg av gflygt »

Hallå! Skulle vilja dela ut en liten varning, för USB-stickor som inte bootar helt rent från Dockstar.

Jag köpte ett stycke Kingston 4GB Datatraveler 100 G2 (Biiligt o bra). Det går alldeles utmärkt att installera Debian via länkarna på http://www.jeff.doozan.com/debian/ som tidigare har beskrivits.

En stor fördel är ju att man de facto behåller originalsystemet intakt, men byter ut booaloadern. Fungerar helt perfekt, till dess man bryter strömmen och bootar om. Då bootar Dockstarmodulen från originalpartitionen, och struntar helt i det system man har på sin USB-pinne. Bootar man om därifrån så bootar den från USB-systemet.

Kollade runt en hel del på nätet, och hittade i ett forum att det spelar roll vilka USB-pinnar man köper. Så jag skaffade en SanDisk 4GB. Installerade om och HEUREKA, systemet bootar från USB-stickan, även efter ett strömavbrott.

Så då var det bara att ersätta den gamla laptopen på landet då. Visserligen får jag inte inbyggd "UPS", men å andra sidan fastnar den inte i biossetup som min laptop har gjort nu när elavbrottet blev för långt för batteriet. (Den har strul med CMOS-batteriet, tyvärr)