Hej, har nu 19st installerade plugwise moduler mot windows och webservern krashar konstant. Därför funderar jag på att köra detta skarpt genom linux. Men har bara nybörjarerfarenhet.
(Kör detta på Raspberry Pi)
Jag har kommit så långt som att jag modifierat plugwise.py så att den först kollar om historik finns för aktuell inläst buffer i mysqldatabasen så att inga dubbletter skrivs. Sedan kör jag ett annat skript som loopar plugwise.py tills alla buffers är inlästa i mysql.
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
END=$( python plugwise.py -m 000D6F0000Dxxxxx -q last_logaddr 2>&1)
START=0
for (( c=$START; c<=$END; c++ ))
do
echo "$c"
RESULT="$(/usr/src/python-plugwise/plugwise.py -d /dev/ttyUSB0 -m 000D6F0000D35693 -l$c)"
#echo "$RESULT"
sleep 1
done
Timavläsningen får jag nog till så att den fyller på efter inläst historik.
Det jag inte lyckas lösa än är hur jag ska försöka logga realtidsförbrukning, dvs det tar ju olika lång tid att läsa av ett värde och det måste ju man ta med i beräkningarna för wh eller? Och om jag läser av och sparar aktuell förbrukning varje minut missar jag ju förbrukningen om den inte är exakt lika under hela minuten. Daromer, du skrev nått att du läser av var 3:de sekund och det blev jag lite nyfiken på.
Jag vore extremt tacksam för hjälpkod till detta, känner att jag inte vill släppa plugwise för windows innan detta är löst.
Målet är att både logga till mysql och RRD.