Invalid argument vid läsning av DS2450

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Invalid argument vid läsning av DS2450

Inlägg av Dowser »

Jag har äntligen fått häcken ur och börjat bygga på ett julprojekt.
Ett nytt rent RJ12-nät utan en massa fula långa grenar som mitt gamla nät har. (Som trots det av någon orsak fungerar stabilt, men det är inget jag vill bygga vidare på allt för mycket.)
Det första jag gjorde var att koppla in en ny DS9490R, 2m kabel och en DS2450 som jag har tre strömsensorer för eco-eye kopplade till. (En runt varje inkommande fas)

Allt ploppar upp snyggt i owfs, alla gamla sensorer finns kvar och fungerar precis som de skall (inklusive en DS2450 i min OWW-station)
Den nya DS2450'n kommer också upp snyggt och det går bra att läsa volt.* filerna, några gånger efter initiering av owfs.
Därefter får jag bara resultat i stil med:

Kod: Markera allt

cat: /var/1-wire/mnt/uncached/20.619A0A000000/volt.A: Invalid argument
Det verkar också som att det kommer och går, även om det oftast inte fungerar.

Jag har provat att byta DS9490R och kabel mot sådant som jag vet fungerar i övrigt.
Jag har provat att köra med och utan bygling och dip-switcharna i båda lägen, även om det inte borde påverka detta.
Ibland verkar det gå bättre att läsa värdet via webservern som har samma filsystem inlänkat än att använda cat.

När jag googlar på problemet hittar jag i stort sett bara diverse olika pekare mot den här mail-konversationen:
http://comments.gmane.org/gmane.comp.fi ... devel/1487
Där löses felet i mjukvara och det låter fullt rimligt. Fast frågan är ju bara var fasen jag skall börja leta i så fall. Tråden är ju från 2005, så det mesta är ju uppdaterat.

OWFS är version 2.7p4
....

Och där fick jag precis en präktig facepalm planterad med eftertryck... :oops:

Såg att 2.8.p4 var släppt och att jag väl för sakens skull borde uppgradera.
Och nu fungerar allt!

Så, istället för att radera texten så postar jag inlägget ändå (och markerar som löst) så kanske det kan hjälpa någon annan i framtiden. :)

God fortsättning på julen!