CO2-mätare dör då och då

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

CO2-mätare dör då och då

Inlägg av sege »

Halloj!

Jag har en CO2-mätare från www.m.nu som då och då får för sig att returnera runt 0,07v från volt.A istället för korrekta värden. Även OK-kanalen volt.B ger 0,07 volt. Oftast när jag gjort något med nätet/bootat om datorn. Ibland kommer den igång efter ett tag eller självdör i några timmar och sen vaknar den.

Den sitter runt 30 meter från USB-porten så jag misstänker att den eventuellt får för lite kräm vid uppstart? Om det kan stämma, hur kopplar jag in extra ström till CO2-mätaren när jag samtidigt spänningsmatar från USB'n utan att elda sönder saker?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: CO2-mätare dör då och då

Inlägg av elf98 »

Det låter helt klart som att CO2-mätaren har svårt att boota.

Antingen kopplar du in en Spänningsinjektor nära CO2-mätaren, eller så kopplar du helt enkelt in en batterieliminator direkt på CO2-mätaren. Du kopplar i så fall bort +5v-tråden från 1wirenätet och ansluter minus från batterieliminatorn till GND och +5V från batterieliminatorn till +5V.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Så, batterieliminator inkopplad och då hickade co2-mätaren igång igen och verkar fungera fint. Den ger dock 5,22 volt så min volt.D stör mig lite. Grr. :mrgreen:
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Nu funkar ju allt strålande. Häromdagen drog jag ur trafon till co2-mätaren och då dog HELA mitt spänningsmatade nät, det kändes lite tråkigt. Att co2-mätaren dör utan ström förstår jag, men varför tappade jag resten av nätet? Har jag kopplat något fel eller 'blir det så'?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Är det kanske så att du har +5V-kabeln från 1wire-nätet inkopplad till co2-kortet?

Driver temperatur.nu

Bild
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

elf98 skrev:Är det kanske så att du har +5V-kabeln från 1wire-nätet inkopplad till co2-kortet?
Nä, det inte är fel någon annanstans har jag DQ och GND (data) inkopplad till co2-mätaren och +5/pwr rtrn är klippta.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hm... Får kanske fundera på en mindre designändring i framtiden.

Åas så kräver mätaren spänningsmatning för att fungera.

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar