Tips om installation av owfs och seriell adapter

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
formula_0ne
Wannabe

Tips om installation av owfs och seriell adapter

Inlägg av formula_0ne »

Hej alla!
Första inlägget här på forumet som jag följt intensivt ett tag efter att ha återupptagit ett urgammalt projekt..
Byggde en "mad-modders" adapter DS9097(E) till ett antal ds18s20 och loggade med digitemp, fungerade utmärkt då för kanske 6-7 år sen..
Fick upp intresset nu med husbygge o möjlighet att installera olika sorters mätningar här o var.. Efter att ha läst på om olika program så tyckte jag att owfs verkade som en bra väg att gå.. sagt o gjort kopplade in de gamla grejerna, installerade efter guiden här på forumet (bland annat) kompilerade in senaste (2.8p4) owfs på en burk.. funkade inte.. Processen blev bara hängande! Testade digitemp... funkade.. provade en massa olika distar, ingen framgång.. provade owfs-live disten, framgång!!
Bles så trött på detta att jag beställde nya grejer och usb-varianten hos m.nu..
Men under leveranstiden så hittade på ett utvecklingsforum en växel vid start av owfs som gjorde susen, nämligen:

Istället för
/opt/owfs/bin/owfs --allow_other -d /dev/ttyS0 /mnt/1wire

så fick jag skriva:
/opt/owfs/bin/owfs --allow_other --passive=/dev/ttyS0 /mnt/1wire

Tja, det blev många ord för lite innehåll... :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Tips om installation av owfs och seriell adapter

Inlägg av elf98 »

Bra Tips!

Tråd flyttad till OWFS.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jo1981
Wannabe

Re: Tips om installation av owfs och seriell adapter

Inlägg av jo1981 »

Detta problem har lyckats sysselsätta mig halva lördagseftermiddagen. Av någon anledning så fungerar den första raden utmärkt i Ubuntu 9.10, men på 10.10 så fungerar det bara med --passive=... :?

Tog mig friheten att lägga till detta i wikin också, hoppas ingen misstycker.
Skriv svar