Trådlös postlåda?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
rhoddas
Tar hemautomation på allvar

Trådlös postlåda?

Inlägg av rhoddas »

Jag skulle vilja sätta en trådlös sändare (av något slag) i min postlåda (kanske 75 meter bort) som kan skicka en signal till en lämplig mottagare hemma. Tanken är att använda 1wire och detektera detta för att sedan kunna plocka upp den i SK som datakälla.

Har ni något tips på sändare (batteridriven) och mottagare. Behöver alltså inte vara typ Nexa utan bara den kan ge en impuls!

MVH Peter
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Trådlös postlåda?

Inlägg av Plutonium »

Denna använder jag till min postlåda.
http://www.rusta.se/ringklocka_tradlos_ ... 51090.html sändaren sitter i postlådan som en microbrytare triggar. Med denna kan du få ut ljud eller att en led blinkar lite och kopplar du in en D2C 2 IO från m.nu bör du kunna få ut genom 1-wire om det har kommit någon post till dig.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Var in till Rusta idag och köpte den trådlösa dörrklockan. Tyvärrr är räckvidden kanske max 15 meter...

Fortsättning följer
Användarvisningsbild
BjörnH
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Finns en tråd om detta på 24volt.eu • Visa tråd - Larm till brevlåda, c:a 200 meter
http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f ... 5da#p20000 som handlar om just detta.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Det är inte riktigt samma antenn i rustas sändare som i den i läken ovan.
Så här ser rustas ut, den är integrerad i kretskortet. Hur kan man göra för att förlänga en sådan?
Photo jan 10, 15 38 50.jpg
Photo jan 10, 15 38 33.jpg
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

har beställt följande idag. får se om det fungerar!

nr 1700012 och 17011012 från elnu.se

sändaren skall klara 3000 (!) meter. f-n trot :shock:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Jag har inte monterat min postlåda på den ursprungliga platsen än.. Och efter att du skrev att det var väldigt begränsad räckvidd så blev jag lite orolig.. Och jag har samma problem du du, den räcker inte! Det är en meter som fattas för mig.. :twisted:

Men jag känner inte för att köpa in nya prylar och göra om allt. Så nu vill jag gärna lösa detta på enklaste sätt och det är att förlänga antennen.. Så om någon kan hjälpa mig med bilderna ovan om vart jag kan löda fast en liten kabelstump som kan fixa denna ynkla metern så uppskattas det oerhört mycket.
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Plutonium skrev:Det är inte riktigt samma antenn i rustas sändare som i den i läken ovan.
Så här ser rustas ut, den är integrerad i kretskortet. Hur kan man göra för att förlänga en sådan?
Photo jan 10, 15 38 50.jpg
Photo jan 10, 15 38 33.jpg
Jag skulle tro att den rundade kretsen till vänster är antennen. försök hitta en lödpunkt som är ansluten dit eller skrapa försiktigt bort lacket och löd dit en kabel på 17 cm (tror jag att det är om det är 433MHz).

//Peter
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Intressant!
Själv håller jag på och väntar på delar från Elfa för att göra min egen brevlåds-övervakning.

Dock tänkte jag inte kolla locket, då det även öppnas vid andra tillfällen än när brev stoppas i.
Modellen jag själv har planerat är att ha en smalstrålig IR-diod monterad 4-5cm från botten av lådan. Strålen skall sedan studsa så många gånger som möjligt mellan två reflexer monterade på vardera långsida innan den tas mot av en mottagare i andra änden. Tanken är givetvis att så fort ett brev hamnar i brevlådan skall det bryta strålen och signalen skall gå låg.
Jag har dock fördelen att min brevlåda sitter nära så att jag kan dra en fast kabel för 1-wire och behöver inte vara så extremt känslig för strömförbrukningen.

Dock så har Elfa strulat med ordern i några veckor nu, så det återstår väl och se om projektet blir verkligt snart. :)
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Kul - håll oss uppdaterad!
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Absolut!
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

rhoddas skrev:har beställt följande idag. får se om det fungerar!

nr 1700012 och 17011012 från elnu.se

sändaren skall klara 3000 (!) meter. f-n trot :shock:
Jaha nu har man lagt ner nästan hela lördagen på att montera mikrobrytare och dylikt till postlådan. Allt väl så långt men nu börjar problemen...

Räckvidden är dålig trots ovanstående prylar.

Postlådan är alltså en plåtlåda modell stor där jag har monterat sändaren i en http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =158897688

I sändaren har jag lödit dit en anslutning till postlådans strömbrytare så att när någon öppnar locket så skickas en signal.

Sändaren har en utskjutbar teleskopantenn där jag istället låtit antennen varit inskjuten och satt en krokodilklämma med kabel på.
Kabel går sen kanske 20 cm till själva postlådans "chassi" där jag har jordat den (som ett jordplan). därifrån går en kabel ut och hänger på utsidan som antenn. Jag har även testat att ha bara antennen men alla varianter fungerar dåligt.

Det är egentligen inte längre än kanske 25 meter men naturligtvis en vägg (siporex) i mellan.

Jag förstår att lådans plåtkonstruktion kan vara ett problem men det MÅSTE väl gå att lösa tycker jag (herregud de reser ju till månen).

Är det någon som har svarta bältet i trådlösa prylar så vore jag mycket tacksam!

//Peter
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hur lång kabel har du utanför lådan?
Min gissning är att din kabel inte är avstämd efter sändarens frekvens och därför inte fungerar speciellt bra.
Krokodilklämman är kanske inte heller den bästa kontakten.
Själv skulle jag välja ett av två alternativ i första hand:
1 Montera plast-dosan med sändaren på utsidan av lådan istället för insidan.
2 Ta bort antennen från sändaren och fästa en så kort och låg-ohm'ig kabel som möjligt där istället och sedan montera antennen på utsidan.

Om du inte vill göra något av de alternativen så är det väl rimligt att modifiera den lösningen du har idag. (Även om krokodilklämman gärna får bytas ut) Gissningsvis är sändaren du har på 433MHz? I så fall är våglängden 69cm, så att ha en antennkabel som är en längd som är jämnt delbar med det låter som en bra ide.
Exempel. Använd en koaxial kabel, där skärmen löds fast till jord på sändaren, låt den sen gå ut genom hålet och skala ytterskärmen på de sista 172,5mm.

Lycka till!
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Tack - det skall jag testa!
Ja sändaren är på 433MHz
rhoddas

Inlägg av rhoddas »

Dowser skrev:Hur lång kabel har du utanför lådan?
Min gissning är att din kabel inte är avstämd efter sändarens frekvens och därför inte fungerar speciellt bra.
Krokodilklämman är kanske inte heller den bästa kontakten.
Själv skulle jag välja ett av två alternativ i första hand:
1 Montera plast-dosan med sändaren på utsidan av lådan istället för insidan.
2 Ta bort antennen från sändaren och fästa en så kort och låg-ohm'ig kabel som möjligt där istället och sedan montera antennen på utsidan.

Om du inte vill göra något av de alternativen så är det väl rimligt att modifiera den lösningen du har idag. (Även om krokodilklämman gärna får bytas ut) Gissningsvis är sändaren du har på 433MHz? I så fall är våglängden 69cm, så att ha en antennkabel som är en längd som är jämnt delbar med det låter som en bra ide.
Exempel. Använd en koaxial kabel, där skärmen löds fast till jord på sändaren, låt den sen gå ut genom hålet och skala ytterskärmen på de sista 172,5mm.

Lycka till!
Om jag först testar att modifiera befintlig lösning (vill helst inte skylta med att det finns elektronik o prylar i lådan då postlådan står tillsammans med andra grannars lådor.

Jag skall alltså inte jorda något till postlådans chassi? Går det bra med TV antennsladd?

Skall alltså ytterskärmen anslutas till jord (batteriets -) och innerledaren till där befintlig antenn sitter idag?

Själva mottagarens antenn består av en kabel som var hoprullad som en sprial. Den har jag "vecklat ut" i sin fulla längd men den är ca 23 cm. Är det fel?
Skriv svar