"Gammal" one wire med serieport till ny pc

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
damo01
Wannabe

"Gammal" one wire med serieport till ny pc

Inlägg av damo01 »

Har uppgraderat min gamla xp pc i stugan till ny. Har sedan 3-4 år ett tempnät med två givare. Då nya pc:n inte har serieport köpte jag en USB-serieport adapter på Clas Olsson. Pc:n är win 7 home premium 64-bit. Pc:n hittar serieporten. Har installerat maxims drivisar för x64. Men, maxims program lyckas inte hitta tempmätarna. Serieporten hamnar på com3. Har iofs inte provat med loggtemp, då jag utgick från att det inte skulle fungera. Har jag gjort något fel?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: "Gammal" one wire med serieport till ny pc

Inlägg av elf98 »

De allra flesta USB->RS232 har inte full signalering (Saknar DTS bland annat). DS9097E kräver en fullkopplad seriellport.

USB->RS232-adaptrar från tyska VSCOM brukar vara bra.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
damo01
Wannabe

Inlägg av damo01 »

Ok, räcker det isf med DS9490R eller måste jag klämma om kontakten (då det är annan kontaktering)?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Enklaste är att klippa kabeln vid serielladaptern och klämma dit en ny kontakt.

Om serielladaptern inte är moddad för att mäta höga temperaturer är ett annat alternativ att byta hela kabeln + förgreningskontakten. Kontakteringen ändrades 2008, lågtempssensorerna påverkades dock inte av detta.

Driver temperatur.nu

Bild
damo01
Wannabe

Inlägg av damo01 »

Den är inte moddad för högtemp eller liknande. Vill hålla koll på tempen inne och ute i stugan.
Slänger in en beställning på DS9490R snart. Dubbelcheck bara, kabeln (färgerna) har inte ändrats utgår jag ifrån
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Kabelfärgerna är ändrade. Här ser du hur du kontakterar:
http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kontaktering

Har du rj12 skall pin3 vara gul och pin4 svart med den gamla kabeln. Har du rj11 är det pin2 som är gul och pin3 som är svart. Kontakten vid USB-adapten skall se lika ut som de vid dina sensorer.

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar