Senaste köpet

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Lillebror
Tar hemautomation på allvar

Re: Senaste köpet

Inlägg av Lillebror »

Enkelt Skrivet:
Privatpersoner
Det är tillåtet att ha kamerabevakning på privat mark, dvs. bostäder villatomter, eller på inhägnat område dit allmänheten ej har tillträde. Beträffande kamerabevakning i trapphus i flerfamiljshus, så är det tillåtet utan tillstånd förutsatt att fastigheten är försed med låst port (portkod). Det enda som krävs är skyltar som talar om att kamerabevakning sker. Det bör dock beaktas att den personliga integriteten hos grannar etc. ej får kränkas.

Om man vill förkovra sig mer så är Länsstyrelsen en bra plats att börja på
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah, det var ju riktigt billig få så pass avancerade kameror!

Själv har jag avvaktat med att köpa fler, då de enda som haft rimliga specar har varit Axis-kameror för 4-5kkr och då har jag nöjt mig med de begagnade axis-kamerorna jag har. :)

Och gällande lagen så genomfördes förändringen för inte så många år sedan, så Per tänker nog på det gamla regelverket, där man var tvungen att ha tillstånd hos länsstyrelsen för webkameror på laptop's om man läste lagen tillräckligt vinklat...
Nu är det betydligt enklare. Så länge du bara filmar på din mark så är det fritt fram, så länge man sätter upp en skylt som informerar om användningen, men skyltens utformning är inte reglerad.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Japp det var helt överkomligt!

Jag har också Axis, en 205 och en 207w, jag är dock inte helt övertygad av den bildkvalitén dessa som jag har levererar. Så jag testade något nytt och är väldigt positiv med Vivotek.
Och gällande lagen så genomfördes förändringen för inte så många år sedan, så Per tänker nog på det gamla regelverket, där man var tvungen att ha tillstånd hos länsstyrelsen för webkameror på laptop's om man läste lagen tillräckligt vinklat...
Nu är det betydligt enklare. Så länge du bara filmar på din mark så är det fritt fram, så länge man sätter upp en skylt som informerar om användningen, men skyltens utformning är inte reglerad.
Så kan det nog vara, har ett vagt minne av att det var en del skriverier under reformeringen.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Hämtade ut mina två nya skärmar idag av sorten BenQ 24" G2420HDBE 1080p VGA/DVI.. De jag hade var några år på nacken, ca 5 år. Oj vilket lyft det blev.
Bilagor
skarmar.jpg
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Ok, så det betyder alltså att det är OK att sätta upp en kamera som bevakar vår carport, men endast om ingen del av gatan syns i bilden?
Lillebror skrev:Enkelt Skrivet:
Privatpersoner
Det är tillåtet att ha kamerabevakning på privat mark, dvs. bostäder villatomter, eller på inhägnat område dit allmänheten ej har tillträde. Beträffande kamerabevakning i trapphus i flerfamiljshus, så är det tillåtet utan tillstånd förutsatt att fastigheten är försed med låst port (portkod). Det enda som krävs är skyltar som talar om att kamerabevakning sker. Det bör dock beaktas att den personliga integriteten hos grannar etc. ej får kränkas.

Om man vill förkovra sig mer så är Länsstyrelsen en bra plats att börja på
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Precis!
Och så skall du någonstans ha en skylt som säger att det är övervakat, så att de som inte vill bli sedda kan undvika att gå upp till din carport.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Och eftersom skyltens utformning ej är reglerad i lag, räcker det med en liten (väderbeständig) lapp som talar om på något vis, att övervakning sker, med rörliga eller still bilder...
Dock har jag för mig att det ÄR reglerat var skylten ska sitta, kort och gott utanför området som övervakas, så att man har möjlighet att inte kliva in i området.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja, med viss reservation.
Det står att skylten skall vara tydlig.
Fast själv anser jag ju att den där väderbeständiga lilla lappen är tydlig, så det är ju uppenbarligen en tolkningsfråga. :)

Skulle någon nitisk poliskonstapel sätta dit dig för att din lapp inte var tydlig nog kan det knappast leda till någon efterföljd om man är beredd att sätta upp en något tydligare skylt efter att det uppmärksammats.
Användarvisningsbild
BjörnH
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Hämtade ut min nya dator (igår) och installerat allt grundmaterial i natt. Har börjat kolla ur det är att köra min FireFox på nätet, börjar undra om Felia passat på att uppgradera linan hit. Kollade http://www.youtube.com/watch?v=6lbvSBNLLoo för att se om bilden blev bättre Karlens fingrar var förr väldigt diffusa, nu så jäklar i min lilla låda, ser ju fingrarna hela tiden.

Dock verkar inte M$ uppgraderingar ha tagit fart så allt på skivorna till min specialbeställa dator kan inte installeras. Men visst, när jag fått installerat allt jag är van vid så slöas den nog ner igen ;-)
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Uj!
Jag tror nog att hans fingrar ser suddiga ut även om man ser det live... Imponerande!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Plutonium skrev:Hämtade ut mina två nya skärmar idag.. De jag hade var några år på nacken, ca 5 år. Oj vilket lyft det blev.

Denna sort blev det.
http://www.misco.se/product/product.asp ... onID=10186
Märke modell? Länken funkar inte längre... :wink:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Bra att du är observant :wink:
Det blev två av denna sort BenQ 24" G2420HDBE 1080p VGA/DVI.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag var nyfiken på vad du hade köpt, behöver en skärm själv nämligen :)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Mitt senaste köp blev en Sharp GP2D120 från USA (fanns i Sverige, men lite väl dyr) efter inspiration från Dowser gällande denna tråd.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Intressant!
Mina dioder kom tillsist, (efter nästan två veckor...) men jag har inte hunnit bygga någon labb ännu. Räknar med att göra det mot slutet av veckan.

Jag funderade först på den typen av lösning, men tyckte att det skulle bli knepigt att behöva returnera strålen till ursprunget, skall bli intressant och följa din version!
Skriv svar