Led-Puls detektor med konstant lysande diod

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
opture
Wannabe

Led-Puls detektor med konstant lysande diod

Inlägg av opture »

Hej,

problemet består i att jag försöker att detektera pulser från elmätaren.

Min setup är följande:
ds9490R -> Räknare -> led-pulsdetektor.

Kopplade ihop prylarna kopplade till min laptop och installerade drivarna för win7.
Allting fungerade bra, testade med ow.net att göra ett litet program som lästa av räknaren för att kontrollera att pulserna stämde.
Flyttade sedan setupen till min asus wl500gp, flashade om den med openwrt, installerade owfs, och anslöt ds9490r med tillhörande räknare och puls-detektor.

Owfs hittar usb-stickan och jag kan montera mitt 1wire system. Räknaren dyker upp och jag kan läsa av den (cat counters.A)

Problemet är dock att led-detektorn inte längre kan detektera pulser, dioden på detektorn lyser med ett fast sken och det spelar ingen roll om jag håller den dikt mot handen för att det ska bli kolmörkt eller om jag lyser på den med ficklampa skenet från dioden är likadant.

Jag kontrollerade anslutningar och allting är ok, kopplade tillbaka till laptopen och detektorn känner av pulserna igen och dioden på detektorn beter sig som den ska (blinkar i takt med dioden på elmätaren).

Jag trodde att problemet berodde på svag ström eller spänning från USB-porten, så jag köpte en usb-hub med separat strömförsörjning, ingen skillnad.

Nån som har något tips ???
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Led-Puls detektor med konstant lysande diod

Inlägg av elf98 »

Lurigt minst sagt!

Själva blinkandet har _ingenting_ med vilket OS som körs på värddatorn. Om du enbart flyttar USB-adaptern mellan datorn och ASUS-routern och inte rör kablarna i övrigt ska är det mycket konstigt att den beteer sig så.

Är det väldigt ljust kan det läcka in ljus trots att man håller sensorn mot handen, har du testat detektorn under samma ljusförhållanden?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Har testat under exakt samma förutsättningar, tycker också att det är mycket märkligt.

Satt i bilen och funderare (man kommer fram till mycket bra då), och kom fram till att det troligen är taskig jord på routerns usb-portar. När jag kom hem så gick jag ner och kollade grejerna, och nuddade vid en av portarna på hubben och fick en aldrig så liten stöt, men ändock en stöt, så det känns som rätt riktning att undersöka vidare i alla fall. Har tyvärr inget mätinstrument i närheten för att kontrollera om mina farhågor är sanna.

Men skickar en fråga ut i luften till någon med lite bättre vetande.
Borde det bli bättre om jag jordar från plinten på räknaren (GND) till en bult i betongväggen bredvid ?

Alla förslag till lösningar godtas !!

=)
/P-H
daromer

Inlägg av daromer »

Se hellre över jorden till datorn. Om datorn inte har vettig jord och du jordar vid räknaren finns ju risk att du skickar översktotet från datorn via räknaren... ;)
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Njae, sitter ju inte ansluten till en "riktig" dator, det är en router asus wl500gp.

Den har inte ens en "riktig" strömkabel med skyddsjord utan en vanlig smal kontakt som går i ett jordat uttag utan att den använder skyddsjord.

Kan det vara bättre att dra från höljet på usb-porten till jord ?
daromer

Inlägg av daromer »

Hmm. Vågar inte svara på vilket som är bäst faktikst. man jag hade helt klart jordat höljet på routern. Dock hade jag först mätt med en multimeter mellan chassi och jord på datorn och även samma sak vid detektorn. Dvs växelspänning då.

men om allt är flytande så borde det inte spela så stor roll.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vad händer om det verkligen är helt mörkt vid sensorn, dvs mörkt i rummet? Detektorn ska inte kunna lysa utan ljus...

Driver temperatur.nu

Bild
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Detektorn lyser med ett konstant sken oavsett om jag har kolsvart i rummet. Men den gör det inte om jag ansluter laptopen, Då blinkar den som den ska (?)

Har mätt på plinten på räknaren, och fick följande:
GND - +5V 5.04V
GND - DQ strax över 4.5V
GND - Cunter B 2.57V konstant. ???
Ska det vara så ??

Har endast mätt med den ansluten till routern, inte kollat med laptopen hur det ser ut.

Inte helt hemma på detta, mätte mellan chassit på routern (metallen runt switchkontakterna) till ett intilliggande kopparrör, multimeter ställd på växelspänning. Den pendlar då hastigt mellan ca 65V och ca 15V,vad betyder detta ??
Mätte mellan samma punkter men likspänning, då låg den på ca. 0.04V vilket känns försumbart.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

opture skrev: GND - Cunter B 2.57V konstant. ???
Antagligen så ligger den och pulsar mellan 0 och 5V och medelspänningen är 2,57V.

Varför den gör det med din router men inte via datorn är ett mysterium.

För att utesluta att det är detektorn som är trasig lägger du en order på en ny detektor på m.nu mot Förskottsbetalning och skriver en kort kommentar med referens till den här tråden, så ser jag till att du får en ny detektor utan kostnad. Den gamla returnerar du i det förfrankerade kuvert som vi skickar tillsammans med den nya detektorn.

Jag tror egentligen inte att din nuvarande detektor är sönder då den fungerar med datorn, men det är trist om du lägger tid på det och det visar sig att det är detektorn som är paj.

Driver temperatur.nu

Bild
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Hyggligt, men jag tror jag försöker lite till. Ska se om jag kan få tag på en ups och sätta alltsammans på. Hade nämligen ett oförklarligt problem tidigare där min fjärrvärme ballade ur. Den skruvade upp shunten till max och skickade ut 90 grader på elementen, fastän den indikerade att shunten stängdes. Då hade jag hit en elektriker som kunde konstatera att min skyddsjord hade en spänning på 130V mot jord. Var tidigare ägare som hade gjort en dålig koppling i en dosa. Det problemet är åtgärdat, men känslan sitter kvar. Det känns inte helt otroligt att samma typ av koppling är gjord på fler ställen.

Så som sagt jag försöker få tag på en ups att testa med får jag det inte att fungera så hör jag av mig.

/P-H
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Ny information i ärendet...

Helt klart är problemet relaterat till routern och dess jord.
Jag pluggade ds9490 till laptopen, mixtrade med trådlösa på routern och kopplade nätverkskabel direkt mellan pc och router. Kikade på detektorn, och den lyste precis som när den var ansluten till routern. Drog ut nätverkskabeln och detektorn fungerade som vanligt.

Gjorde en liten koll då och mätte på plinten på räknaren (GND) till ett kopparrör.

Utan nätverkskabeln till routern
GND - Rör: 4,5V vxlspänning
MED nv-kabel
GND - Rör: 43V vxlspänning.

Så det känns som att man kan konstatera att routern är problemet.

Har dragit kabelvindan genom hela huset och testat att ansluta till olika uttag som ligger på andra grupper på centralen.
Ingen skillnad...

FInns det någon som har lite insider på hur jag bör åtgärda problemet ??

/P-H
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Problemet är löst.
Inget fel på detektorn den fungerar precis som den ska.

Jordade från chassit (eller iaf plåten runt switchkontakterna) till en vattenledning.

Kontrollerade detektorn och den blinkar som den ska. :)

Så allt är frid och fröjd.

/P-H
daromer

Inlägg av daromer »

Då är de frågan varför din routers nätagg läcker så fruktansvärt med ström mot jorden. Det är inte alls bra. Men kör du med en kabel till ett vattenrör så länge men hade jag varit som dig hade jag helt klart sett över den routern och ev fått den tillbaka skickad.

Är den någon mer som har en likadan router här som för skojs skull kan kontrollmäta chassit mot en jordslinga och se om ni får nåt utslag på växelspänning?
opture
Wannabe

Inlägg av opture »

Ja risigt är det, men den har ett par år på nacken så jag kan inte skicka tillbaka den.

Man vet ju heller inte om det är något som varit sedan den var ny, eftersom jag bara har haft ett par diskar ansluten till den och kört trådlöst. Den har ju liksom varit för sig själv.

Men, men nu fungerar allting, grafer spottas ut och jag kan konstatera att det går åt en helvetes massa ström i det här huset...
:)

/P-H
Skriv svar