Tänkte försöka använda 1-wire för att mäta temperaturen uppe vid mina solfångare och i varmvattenberedaren som dom är kopplade till. Systemet idag har 3 tempgivare (PTC-motstånd), en uppe vid solfångarna, en botten på tanken och en överst i tanken, som solfångarstyrningen använder för att se när den skall köra igång systemet. Dessa givare går in på en plint i styrenheten och mäter jag där kan jag lätt få ut spänningar som motsvarar de olika temperaturerna.
Problemet är dock att den ena spänningen (för den tempgivare som mäter uppe vid solfångarna) endast varierar från ca. 50mV-75mV. De två andra ligger mellan 2.0-3.0V och där borde alltså en AD-omvandlare 0-5V funka bra.
Men hur gör jag om jag vill mäta mV-spänningen med bra upplösning?
//Henrik
P.S. Vill inte koppla in tre DS18S20 och mäta som vanligt eftersom det innebär extra kabeldragning genom taket där det är tätt och fint nu.
Annars är det väl inte helt galet att sätta dit ett par DS18B20 tempsensorer.
Det PTC motstånden. Har du annan aparatur som läser av dem redan?`Isåfall skulle jag nog varit uppmärksam när du kopplar in en till krets som läser spänningen. I det fallet hade det behövs någon typ av följare (OP-amp) som gör att du kan få 2 avskillda utgångar.
Vill som sagt helst slippa koppla in DS18S20 eftersom det innebär att jag får dra nya kablar genom innertak, råspont, takpapp och genom takpannorna upp till solfångarenheten.
De PTC-motstånd som sitter där idag används av styrenheten för solfångarsystemet så att den vet när den skall köra igång det och stoppa det och det vill jag ju inte förstöra.
Men borde inte 2438 resp 2450 ha tillräckligt hög intern resistans så att de inte påverkar spänningen de mäter?
Teoretiskt sett borde de ha det. Du kan ju alltid testa. Jag har dock sett sådanna apparaturer som inte ens gillar att man mäter spänningen över med en billig multimeter
daromer skrev:Teoretiskt sett borde de ha det. Du kan ju alltid testa. Jag har dock sett sådanna apparaturer som inte ens gillar att man mäter spänningen över med en billig multimeter
Tyvärr så hade du så rätt så. Kopplade in en 2450 A/D men det fungerade inte. Får nog köra med DS18x20 ändå, fast det blir lite krångligare för mig.
//Henrik
Senast redigerad av lix den 15 mar 2011, 07:43, redigerad totalt 1 gånger.