Ja, men varför vill du ha det? Jag skulle bli väldigt irriterad om en MSN ruta poppade upp varje gång temperaturen ändrades. Exakt vad är det du vill ha?
Är det inte bättre med temperaturen i aktivitetsfältet?
Om den enbart gjorde det vid vissa förutbestämda brytpunkter ser jag en finess med det.
Man får då en funktion som hänger med oberoende av dator och oberoende av om man har något installerat på den. (Fungerar ju även på många telefoner idag.)
Dvs, de har olika användningsområden.
(Temperaturkoll har jag givetvis installerat.)
Jag vill ha det som personligt meddelande, precis som man kan ha för att visa vilken musik jag lyssnar på, men istället vill jag att det visas temperaturen som jag vill visa till alla som tittar på mig i sin kontaktlista.
Temperaturkoll (toppenprogram!) har jag redan, men det visar bara info för mig, jag vill ge fler info om vad aktuell temp är hemma eller på orter jag är intesserad av.
Tyvärr får man inte alla att skaffa temperaturkoll eller gå in på temperatur.nu. // Jörgen
Båda varianterna kräver att ett AddIn som kan hämta data från Temperatur.nu installeras i MSN (Alternativt kan man ju kommunicera med MSN servrarna utan MSN, men i och med att protokollet inte är öppet är det en stor chans att det slutar fungera när MS ändrar något.). Nr 2 kräver dessutom ett sekundärt konto då man inte kan logga in på MSN från två datorer samtidigt.
Inget av detta är ett jätteprojekt men en del arbete krävs ju.
Jag tror att det går att gå en genväg i bägge fallen, genom att kommunicera med klienten istället för servrarna.
1 finns det ju som nämnt tidigare ett antal media-spelare och liknande som implementerar, så det borde vara den enklaste.
2 finns det ju massor med virus som implementerar.
Nån som sett om det finns nåt publicerat om hur man kan kommunicera med Messenger-klienten via nåt API? Det enda jag känner till är att man kan få vilken musik man lyssnar på i Mediespelaren som meddelande i MSN men det är ju MS båda ändarna så det är säkert lätt löst. Frågan är om man kan komma åt att lägga in nåt utifrån?
Eller, kanske man gör om sin temperaturläsning till en bild? Då kan man ju använda den bilden i Messenger och när temperaturen ändras bygger man om bilden?
Frågan är väl bara hur man får klienten att läsa in bilden igen utan att göra det manuellt...
Dowser skrev:Jag tror att det går att gå en genväg i bägge fallen, genom att kommunicera med klienten istället för servrarna.
1 finns det ju som nämnt tidigare ett antal media-spelare och liknande som implementerar, så det borde vara den enklaste.
2 finns det ju massor med virus som implementerar.
Det var väl det jag skrev? Hur som helst så finns det ett alternativ till nr 1 och det är att skicka ett meddelande till klienten istället för att använda ett AddIn. Betydligt mindre jobb om det implementeras i Temperaturkoll då temperaturerna redan finns där.
zingo skrev:Nån som sett om det finns nåt publicerat om hur man kan kommunicera med Messenger-klienten via nåt API? Det enda jag känner till är att man kan få vilken musik man lyssnar på i Mediespelaren som meddelande i MSN men det är ju MS båda ändarna så det är säkert lätt löst. Frågan är om man kan komma åt att lägga in nåt utifrån?
Eller, kanske man gör om sin temperaturläsning till en bild? Då kan man ju använda den bilden i Messenger och när temperaturen ändras bygger man om bilden?
Frågan är väl bara hur man får klienten att läsa in bilden igen utan att göra det manuellt...
/c
Det finns tredje-parts SDK för att kommunicera med MSN servarna, men att använda dem betyder också att de kan sluta fungera när som helst då MS kan göra ändringar utan att ta hänsyn till dessa SDK. Det är därför som ett AddIn är det enda säkra alternativet för nr 2.
Där finns det referens till hur både tjänsten o klienten funkar. Vet ännu inte om det går att ha till nåt men kanske kan det sprida nåt ljus över det.
Det stod också att MS Messenger inte finns i Vista? Nån som kör Vista o vet vad det blev i stället?
Jag kunde inte låta bli att prova hur pass bra det fungerar att via SendMessage() ändra det personliga meddelandet.
Visst, det fungerar. Oftast. Ibland ändras inte meddelandet av någon anledning. Att på detta sätt ändra meddelandet är inte heller något som MS officiellt stöder, all information som jag funnit är framtagen av entusiaster genom reverse-engineering (bevisa gärna att jag har fel!).
Återstår att se om jag implementerar detta i TKoll, motivation saknas just nu.