En väldigt enkel typ av automation är ju att ha rörelsesensorer inkopplade till belysningen. Det finns ju ofta koppling både till ljus och ljud också, dvs att det tänder bara vid rörelse om det är så mörkt som man ställt in. Ljudvarianten kan vara bra som alternativ till fjärrstyrning, man kan tända och släcka genom att klappa med händerna eller liknande (undrar om den tänder när man snarkar...).
Jag har flera ställen i villan där jag skulle ha nytta av det här, i hallen, i trappen, i källare och garage. Visst skulle jag kunna ha sensorer och styra med 1-wire eller trådlösa strömbrytare men det behövs ju inte. Dock är det svårt att hitta bra och billiga produkter på marknaden och ibland är det även svårt att veta om de duger. Många rörelsedetektorer har begränsningar typ att de funkar bara med glödljus, alltså inte med lysrör eller lågenergilampor. Eller så vet man inte förrän man har köpt.
För utomhusbruk finns en hel del lampor med inbyggd sensor, har själv en sådan utan för ytterdörren och det fungerar jättebra. Skulle önska att det fanns mer sånt även för inomhusbruk. Har för mig att jag någonstans sett en taklampa med inbyggd sensor och det är ju idealet. Det finns iofs lågenergilampor med inbyggd sensor för ljus men inte för rörelse och det skulle väl ändå inte funka under en lampskärm. Visst kan man snickra ihop något själv men det blir kanske lite klumpigt med separata sensorer, sladdar m.m. Någon kompromiss vore bra, typ ett inbyggnadskit med en liten smidig och diskret sensor som man sätter bredvid taklampan och med resten av elektroniken under kåpan.
Tacksam för tips på var man kan köpa bra saker för det här...