Plocka delar från bilen... LMM och lambda?

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Edis
Tar hemautomation på allvar

Plocka delar från bilen... LMM och lambda?

Inlägg av Edis »

Hade det inte varit ganska roligt att ha en 1-wire luftmängdsmätare och en lambdasond på vedpannan? Någon som har byggt eller vet om någon som har fixat det?

Fast risken är väl ganska stor att man blir skrämd av hur galet värdena blir på en gammal panna :oops:
Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: Plocka delar från bilen... LMM och lambda?

Inlägg av Niklas »

Edis skrev:Hade det inte varit ganska roligt att ha en 1-wire luftmängdsmätare och en lambdasond på vedpannan? Någon som har byggt eller vet om någon som har fixat det?

Fast risken är väl ganska stor att man blir skrämd av hur galet värdena blir på en gammal panna :oops:
Lambdasonden jobbar väl med volt eller vad man ska säga? Bör väl inte vara allt för svårt att få till. Bara mäta volten.

Hur funkar en LMM mer exakt? Vad lämnar den för signal till bilen?
MartinF

Inlägg av MartinF »

Funderar också på trimma pannan på detta sätt, vad behöver jag för att mäta 0-0.9V?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

https://www.m.nu/ds2438z-p-101.html kan mäta upp till 10Volt.

Vilken månad som helst kommer jag att ta fram ett generellt spänningsmätar-kort.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MartinF

Inlägg av MartinF »

Erik, jag antar att det var för min skull :) som du strax efter ditt förra inlägg lade upp "AD-omvandlare 4 kanaler 0-25 volt" i shopen. Beställer därför denna nu för att försöka mäta co med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... -titanium/.
Bättre sent än aldrig!

Hoppas också att på en annan kanal kunna detektera ström i en kabel enligt http://www.temperatur.nu/forum/hemautom ... -t652.html.

Är jag på rätt väg?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ja, du verkar vara på rätt väg ser det ut som!

Du får gärna beskriva i detalj hur du löser "problemen".
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MartinF

Inlägg av MartinF »

Tack Erik för sedvanligt snabb leveverans!

Efter att ha inhandlat Biltemas sond så har jag nu förstått att den inte utan vidare ger de utlovade 1-5 volten. Google har hjälpt mig fatta att den varierar sin resistans från ca 1 kOhm vid fet blandning till över 20 kOhm vid mager (jag mätte f.ö. upp den till 42 kOhm i fria luften). Ett dygns googlande har hjälpt mig förstå att det krävs en referensspänning á 5V in på den gula tråden och att mätningen ska ske på den svarta. Biltemas information är inte den bästa och frågan är om detta egentligen är en bredbandslambda med en sådan mjukare kurva som jag vill ha.

Mina kunskaper är begränsade vad gäller Ohms lag, men visst måste det väl flyta en ström för att få det att funka? Dvs. jag måste väl belasta kretsen (och i så fall med vad)? Eller räcker det med strömmen genom A/D omvandlaren? Testa sig fram är ett sätt, men sonden är ganska dyr så goda råd skulle uppskattas.

Ett annat problem är att finna en referenstabell som översätter Volt till syrehalt. Google har inte kunnat hjälpa mig med detta (och inte Biltemas supportavdelning heller).

Här är tillverkarens principskiss:
Bilagor
Lambda.jpg
Lambda.jpg (25.87 KiB) Visad 9937 gånger
daromer

Inlägg av daromer »

52980

Är det den du köpte?

Jo typ alla lambdor kräver en referensspännings. sedan agerar den spänningsdelar inuti och skickar ut en spänning på nästa tråd.
MartinF

Inlägg av MartinF »

Bra, då mäter jag rakt av alltså (och översätter sedan Volt=>syrehalt på nåt sätt).
Men först måste jag svetsa en mutter på rökröret ...

Edit: Ja 52980 var det!
MartinF

Inlägg av MartinF »

Jag tror Biltema har lurat mig, detta är inte en bredbandslambda. Som jag fattat det har bredbandslambdasonder en mera linjär kurva medan smalband innebär en abrupt svängning mellan fet & mager blandning och som då inte gör det möjligt att mäta det faktiska värdet. Sonden jag köpt är av titan och tillverkaren FAE skriver i sin katalog att "FAE produces oxygen sensors made of zirconia with abrupt or linear responses, and titania oxygen sensors with an abrupt response" :evil:.
Frågan är om det ens går att hitta en enkel bredbandssond utan att betala för tillhörande mappningselektronik.
daromer

Inlägg av daromer »

Tyckte också det lät väldigt skumt och om det hade varit sant hade priset varit sjukt bra....

En bredbandare ska vara väldigt linjär ja.
Skriv svar