Köpte en 32-4570 RJ45 förgreningskontakt på Clas Ohlson och upptäckte till min förvåning att den spegelvänder alla stiften. Så inkommande stift 1 går ut på stift 8, 2 blir 7 osv. Inte alls bra om man skall använda den för att förgrena ett 1-wire-nät vilket jag hade tänkt. Raka skarvkontakten 32-4568 var däremot helt rak.
Tekniskt sett går den ju naturligtvis att använda men det blir krångligt om man skall behöva vända på färgerna i RJ45-kontakten bara för att det skall sitta en förgrening där.
Är alla RJ45 förgreningskontakter korsade på detta sätt? Skiljer det mellan RJ45 och RJ11? Hur är det med m.nu's RJ11 förgreningskontakt?
Tips på var man kan få tag på raka RJ45 förgreningskontakter?
Olika tillverkare kallar raka och korsade kontakter för olika saker. Jag brukar försöka undvika begreppen raka/korsade pga detta.
Kontakterna på m.nu är 1-1 2-2 3-3 4-4 5-5 6-6, precis på samma sätt om kablarna 1-1 2-2 3-3 4-4. i det omvända fallet måste man hålla stenkoll och det är mycket lätt att det blir fel...
Jag tar hem lite olika varianter på Rj45-kontakter och testar senare i veckan. Är de 1-1 ... 8-8 lägger jag upp dem på m.nu.
elf98 skrev:Jag tar hem lite olika varianter på Rj45-kontakter och testar senare i veckan. Är de 1-1 ... 8-8 lägger jag upp dem på m.nu.
Man tackar!
Gjorde som så med dom 2 jag hade att jag satte inkommande och utgående kabel i dubbeluttaget (alltså så dom går in och ut på samma sida, då blir dom "raka") och sen satte jag en tempsensor i enkeluttaget (det som skall vara ingången) och spegelvände färgerna på dom kablarna. Funkar ju men nackdelen är ju att den tempsensorn då bara kan sitta i en sån förgreningskontakt. Så inget jag vill fortsätta bygga upp mitt resterande nät med.