Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Senaste nytt gällande http://www.temperatur.nu
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!

Ska METAR-data från svenska flygplatser läggas till på www.temperatur.nu?

Ja
5
45%
Nej
6
55%
 
Antal röster: 11

Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av elf98 »

Till skillnad mot de flesta andra sammanställningar av temperaturer som finns på internet hämtar temperatur.nu inte data från flygplatser, som ofta ligger någon eller några mil från stadskärnorna. Temperatur.nu hämtar i stället data från privata, kommunala, företagsdrivna och föreningsdrivna väderstationer, som oftast uppdateras mycket ofta och är mer centralt placerade!
Den texten står på Ort-sidan, och har inte ändrats sedan temperatur.nu hade 5 mätpunkter. I nuläget har temperatur.nu knappt 400 mätpunkter, och fler läggs till kontinuerligt.

Kanske är det dax att lägga till även METAR-data - dvs data från svenska flygplatser - på www.temperatur.nu.

För:
  • Fler mätpunkter
  • METAR-data bör vara av bra kvalitet. Fler mätpunkter med bra kvalitet hjälper till vid analysen när temperaturer samlas in.
  • Det finns redan mätdata centralt placerad i de flesta (större) orterna, och en stor mängd mätpunkter på den svenska landsbygden. Att lägga till METAR-data kan bli ett bra komplement till de nuvarande mätpunkterna
Emot:
  • Det bryter lite mot grundprincipen som gällde när temperatur.nu startades.
  • Metardata presenteras endast i heltal.
  • Metardata uppdateras ca 3 gånger per timme.
Vad tycker du? Ska METAR-data från svenska flygplatser läggas till på www.temperatur.nu?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av CirruZZ »

Intressant fråga...och min röst faller på NEJ, men viss reservation. Motivering, jag tycker att om METAR data börjar presenteras på sidan så blir temperatur.nu en sidan som alla andra. Att just informationen på sidan är från "egna"/andra källor än de vanliga gör sidan till vad den är. MEN, att använda metar information för att jämföra med och validera mot kan jag tycka vara Ok, och till och med bra.

METAR är i allra högsta grad mätt enligt konstens alla regler så det är information med kvalitet. Dock som Elf skriver så uppdateras den bara någon gång per timme, närmare bestämt två gånger, 20 över och 10 i varje timma.

Jag skulle kunna tänka mig att metar finns med på sidan men då på ett sådant sätt att det klart och tydligt går att urskilja att det är information från en flygplats, annan färg i listan och annan färg/utformning i kartan. Överkurs är att låta besökarna välja (filtrera) om METAR skall finnas med eller inte.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av elf98 »

Helt lätt är det inte...

Jag ser källorna som en del i en större helhet. Det jag personligen tycker särskiljer temperatur.nu är:
  • Tydlighet - det är/skall vara enkelt att se temperaturen och få fram statistiken.
  • Gratis - Massor med information gratis utan krångel.
  • Kringfunktioner - APIet är kärnan och alla applikationer som ploppar upp frukterna av APIet.
  • Kvantitet - Temperaturangivelser nära användaren, och en uppmätt sådan - inte en beräknad prognos
  • Andra källor än de som alla andra använder
Skulle METAR-data användas skulle denna data stå för ca 5% av stationerna. Samma källor som andra använder, visst, men endast en bråkdel av mätpunkterna är baserad på denna information.

Vad vi (jag) måste ta ställning till är om fördelen att få in kvalitetssäkrad data och ~25 mätpunkter på ett bräde väger tyngre än att alla andra använder denna data. Det viktigaste med temperatur.nu tror jag är hur informationen presenteras...

Jag tror inte att det är någon bra idé att lägga till andra färger i listorna, det är rörigt nog som det är. Ett checkbox där man kan välja till/bort metar-data är inte särskilt svårt. Men för den som inte är insatt skapar det antagligen förvirring.

Kanske räcker det med att skriva METAR (eller liknande) efter stationsnamnet i listorna, samt göra det tydligt på något annat sätt på grafsidorna? Och sedan självklart skriva en kort förklarande text om vad metar är längst ner på Ort-sidan?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av elf98 »

Ett test ligger online på http://www.temperatur.nu/malmen.html
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av larky »

Det hänger på hur det presenteras, kanske en annan färg på texten i kombination med tillägget (METAR) som i sig kanske är en länk till en förklaring av skillnaden.
QRP
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2006, 19:27

Re: Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av QRP »

elf98 skrev:Ett test ligger online på http://www.temperatur.nu/malmen.html
Ärligt talat så ser det inte snyggt ut med trappstegen
beroende på tidsintervallet mellan mätningarna.
Bättre då med någon form av tabelluppställning för
METAR-data där tid och ort tabuleras.
//QRP
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5420
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ska Temperatur.nu börja prestentera METAR-data?

Inlägg av elf98 »

TAggigheten går till viss del att tona ner, testar lite varianter. Lika mjuk och fin som de stationer som rapporterar varannan minut kommer den så klart aldrig att bli.

Ska METAR-data finnas med är det på samma sätt som de övriga temperaturerna, annars faller vitsen med informationen.

Det bör inte vara så svårt att ha en checkbox i anslutning till listor där man kan välja om man vill visa eller dölja METAR-stationer.

Huvudsyftet med att lägga till METAR-data är kvalitetssäkring av de befintliga stationerna. Undersyftet är att få in fler mätpunkter, ffa i Norrland.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar