Hejsan !
Är som sagt helt ny här och hoppas hitta någon/några med gemensamma intressen !
Började skriva ett långt inlägg och berätta lite om mina planer och ideér, men blev irriterad på sidan jag är på
nu...... när texten fyllt ut "rutan" hoppar allt omkring, svårt att sev vad man skriver...kanske en inställningsfråga ?
Nu kopierar jag in lite info om mina planer, en del komponenter är redan inköpta och test på skrivbordet har
börjat så smått. Nu kommer en text som är kopierad från ett annat forum:
Jag håller på med ett litet projekt till fritidshuset som saknar både fast el och telefon.
Elsystemet består av 12V-grejor....4-taktare med 90A generator, solpanel på 65W och en gammal vindsnurra.
Har installerat en Eberspächer dieselvärmare på 5kW och radiatorer som jag tänker fjärrstarta och övervaka via internet.
Har också tänkt försöka mig på att fjärrstarta och övervaka elverket.
Har googlat massor och hittat lite kul grejor som jag tänker försöka använda.....
Först ett litet kort som heter WebControl™ Universal Industrial Controller
http://www.redhillnetworks.com/products ... l-faq.html
Har någon testat den, eller sett något svenskt forum ? Vore bra med någon att fråga när det blir dags....
Mycket grejor för $35, 8st DI, 8st 1-wire, 3st AI 0-5V, 8st DU-TTL, programerbar.
Har besällt 1 BRE, och 1 PLC version.
Till WebController-kortet behöver jag relän, och hittade detta kort från Denkovi på nätet
http://www.denkovi.com/product/16/8-rel ... t-12v.html
Har beställt 2st, hoppas bara att det är rätt grejor!
Har även beställt 10st 1-wire tempgivare, DS18B20 för ca 17:-/styck.....galet billigt för en temp.givare !
Nu kommer lite frågor ang. kommunikation:
Jag tänker mig en 3-G router och ett 3-G modem, har kollat på en Dovado UMR 3G Router och
ett modem från Telia (huawei e367)
-Funkar detta ihop ?
-Måste jag ha en fast IP-adress, eller funkar dyn-dns, eller ??
För att spara ström vill jag inte ha styr-grejorna igång när jag inte behöver dom, finns det något sett att
styra ett relä direkt från en lan-port på routern ?
Har sett Tellstick, men lite onödigt med trådlöst och att man måste ha en mottagare för 12V (som också drar ström)
dyr var den också !
Nästa grej är att WebControl:en vill ha 9V. Har hittat en krets, L7809CV TO-220 spänningsregulator 9V 1A
-Funkar den på 12V ? Tittar man på databladet behövs bara 2 yttre kondingar.....är det så ??
Stoppar här för nu, som ni ser är det mycket som snurrar i mitt gamla huvé...
Skulle vara fint med tips, ideér och synpunkter !!
Mvh
Staffan