TC-Server - Firmware fail. Går det att reseta?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
piggelin
Wannabe

TC-Server - Firmware fail. Går det att reseta?

Inlägg av piggelin »

Hej,

Fick ett felmeddelande från TC-Servern vid ett försök att uppgradera firmware:
tftp> put TC_Server_Firmware_Enet_TFTP_v2.11.hex
Error code 0: Invalid .hex file
Därefter började power-leden att blinka och servern svarade inte på http... :(

Körde tftp från Ubuntu 10.10 och glömde kolla i vilken mode tftp gjorde överföringen. Default är netascii och inte binary, om detta nu spelar någon roll. Eftersom maskinen verkade helt död, även efter flera minuter, skruvade jag upp locket för att se om det fanns någon räddning. Det såg rätt mörkt ut, inga pinnar att kortsluta och alla kretsar etsade. Manualen till EDS HA7Net beskriver hur en fabriksreset går till genom att kortsluta två pinnar, men detta verkar alltså saknas på TC-Server.

Men det finns ett microSD-kort. Vet någon om det är där själva firmwaren ligger? Dvs skulle det gå att plocka ur minneskortet och skriva dit en ny image med hjälp av dd eller liknande? Om inte verkar det rätt kört. (Har ingen mircoSD-läsare att prova med just nu annars hade jag givetvis gjort det).

/Anders
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: TC-Server - Firmware fail. Går det att reseta?

Inlägg av elf98 »

J7 ska göra en återställning, men om fw är helt uppfuckad är det nog tveksamt om det hjälper.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Minneskortet används för att lagra data.

Det är samma kretskort i TC-server och OW-server, här är en bild där återställningshålen är markerade: http://www.temperatur.nu/forum/post13394.html#p13394

Driver temperatur.nu

Bild
piggelin
Wannabe

Inlägg av piggelin »

No luck. Det hände inte mycket efter att ha kortslutit pinnarna. Servern startar med power-lampan blinkades i ca 3Hz. Det går att pinga och få reaktion från nätverkskortet dock. Mac-adressen plockas upp av min switch och det blinkar för varje paket. Data om nätverkskretsen säger inget om PXE-boot funktioner, men det vore väl lite väl avancerat för en sådan här server.

Tror det är kört. Firmware-filen är CRLF formaterad text, men jag har inte orkat fundera på vad det betyder när den sänds från Linux i asciimode, i form av eventuella konverteringar vill säga. Det vore intressant att få vet varför maskinen lyckas upptäcka att filen är borkad, för att därefter stänga ned. Antar att det går att maila Embedded om det. Brukar dom svara på sådant?

Flashrom kan programmera ST25VF080B, men jag håller på alldeles för lite med elektronik för att ha koll på hur enkelt det är att flash "on board" så att säga :).

J7 sitter förresten där microSD-läsaren och flashminnet möts.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Embedded brukar vara bra på att svara!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Enligt Embedded kan det gå att följa instruktionerna här:
http://owfs.org/index.php?page=enet-firmware
Se till att flasha rätt fw. TC-Server och OW-Server är så pass lika att guiden skall fungera även för TC-Server

Driver temperatur.nu

Bild
piggelin
Wannabe

Inlägg av piggelin »

Ha! Den varianten gick faktiskt. Tusen tack! :D

Har inte varit inne på owfs värst mycket, men när man ser filnamnen är de ju misstänkt lika.

Bara så att ingen annan går på samma nitar:
  • För att resta från "hård" krash måste man köra mot 192.168.1.222. Vilket kan vara knepigt om man som jag mac-låst switchen... :?.
  • Det tar lite tid att ladda upp .bin via mpfsupload-sidan, mer tid än jag väntade. Chrome, till skillnad från Firefox, visar en procentstapel. När den har nått 100% blir det bättre.
Saknas bara att Embedded lägger upp liknande instruktioner för TC-Server så Google kan indexera de sidorna också :).
Skriv svar