Funderingar kring Z2TEN och styra ventilationsaggregat

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Funderingar kring Z2TEN och styra ventilationsaggregat

Inlägg av sege »

Jag har ett Heru-aggregat för ventilationen hemma som kan styras med fuktigvare/koldioxid-givare. Så vitt jag förstår av kopplingsschemat till den så använder givaren 0-10V.

Kan jag då använda en Z2TEN styrd från mitt 1wirenät för att 'simulera' co2/rh-givare istället för att köpa svindyra givare som passar aggregatet? Jag mäter idag co2, rh och rumpstemp överallt så det vore skönt att använda det jag har. Dessutom MYCKET roligare att bygga själv! :)

Agget skickar ut 24V till sina givare, ska jag då ta och mata Z2TEN med 24V (med motstånd ner till 16V som den vill ha) från aggregatet?

Sidan 15 http://www.ostberg.com/sys/F_file.aspx? ... 8vrPvdA0g! är kopplingsschema för agget om någon orkar engagera sig så. :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Funderingar kring Z2TEN och styra ventilationsaggregat

Inlägg av elf98 »

Låter genomförbart.

Att kommunicera med Z2TEN är ganska krångligt om man inte använder HA7Net dock.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Hmm, HA7Net är jag inte så sugen på. Hade eventuellt tankar på en HUB men kanske får sätta en HA7Net istället då.
Vad är skillnaden? Får man ingen söt device i owfs på Z2TEN-enheten alls?

Börjar bli halvdyrt med både HA7Net och Z2TEN dock. Blir dessutom en lusentapp för varje ny givare jag vill fejka.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Andra förslag på hur jag ger mitt agg 0-10V förutom Z2TEN?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

https://www.m.nu/ds2890-p-354.html

Och några motstånd till så har du en spänningsdelare. Visserligen inte rail to rail 0-10V, men det är antagligen inte så ofta du behöver kunna pendla 0-10V.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Temperatur-forumet har otroligt bra medlemmar, en som bidrog med en 'riktig' co2-givare passande min Heru till bra pris. CO2 löst med andra ord!

Nu ska jag leta upp en givare för relativ luftfukt som ger 0-10v till mig och vill ha 24v in. Comfort-Control har, får se om de har till bra pris. Tips annars?

1wire blev nog att gå över ån efter vatten efter lite funderande. Luftfukt vore iofs skönt/skoj/roligt/nördigast(?) att styra centralt med båda badrummen och tvättstugan som mätpunkter och öka ventilation baserat på högst luftfukt. Med givare till Heru'n direkt kan jag bara ha givare i ett rum.

Hmm.
Skriv svar