Koppla ihop nätet

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zyber
Tar hemautomation på allvar

Koppla ihop nätet

Inlägg av zyber »

Tjena!

Jag har beställt en del prylar nu, de borde anlända imorgon. Hittills vet jag bara ett företag som får iväg sakerna ungefär lika snabbt... Har ett par frågor:
1) Jag har USB-adaptern. Jag antar att det är väl lika bra att köra på ett spänningsmatat när man ändå ska göra allt. Eller?
2) Om så är fallet, bör det ju räcka med tre trådar - GND, Data och Vdd. Hur som, bör de båda GND-pinnarna byglas i adaptern, eller fungerar det ändå utan allt meckande?

Tack på förhand,
Zyber
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Koppla ihop nätet

Inlägg av elf98 »

1, Kör på spänningsmatat nät från början. Du kommer antagligen att ångra dig annars.
2, Använd partvinnad kabel och använd 1 par till DQ+GND och ett annat till +5V+GND. För ett litet nät spelar det inte någon roll, men det är bättre att göra "rätt" från början och slippa göra om när nätet växer.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
zyber

Inlägg av zyber »

Finemang, tack så mycket för hjälpen. Bör man bygla GND vid varje sensor?

Ponera att man har ett tämligen långt huvudnät - säg 50-60m, hur många meter kan en avstickare vara utan vara till att för mycket bekymmer?

(Ang. snabba leveranser - visst företaget jag tänker på levererar snabbt, men de är inte så här snabba på support. RIKTIGT BRA! Räkna med fler köp från mig...)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

:P

Koppla ihop DQ-GND och Power-GND vid slavarna så minskas induktansen något i nätet.

Planerar du att köra 50-60 meter initialt skulle jag satsa på att bygga så korrekt som möjligt från början, dvs köra med förgreningar kortare än ca 2 meter. Oftast fungerar det bra att köra längre grenar, men vid större nät är det grenarnas längd (och icke partvinnad kabel) som är de vanligaste källorna till strul.

Driver temperatur.nu

Bild
zyber

Inlägg av zyber »

Finns det "billig" partvinnad kabel (de flesta telefonkablar jag sett är ej partvinnade) - eller är vanlig nätverkskabel det billigaste alternativet?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vad som är billigt är relativt...

Vanligt TP-kabel fungerar utmärkt.

Vill man ha en smidigare och tunnar kabel finns tex: https://www.m.nu/kabel-ekkx-2x2x05-rull ... p-410.html

Driver temperatur.nu

Bild
zyber

Inlägg av zyber »

OK. Tack, då vet jag!
Skriv svar