Hur använder man set_alarm med DS2408

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lix
Wannabe

Hur använder man set_alarm med DS2408

Inlägg av lix »

Hej,

Har ett 8-kanals IO-kort baserat på DS2408:an. Till det har jag kopplat in några PIR-detektorer som jag vill läsa av. Jag kan detektera signal genom att läsa sensed- och latch-filerna.

Tänkte försöka använda alarm-funktionen för att låta den trigga ett larm om någon av mina PIR-enheter ger signal. Men hur skall jag skriva till set_alarm? Oavsett vilket värde jag skriver klagar den på "echo: write error: Invalid argument". Har försökt tolka dokumentationen på DS2408 manual page men inte fått till det. Verkar också saknas information från exemplet.

Jag skulle t.ex. vilja att när latch.0, 1, 2 eller 3 går hög (=1) så skall det trigga ett larm.

Nån som har lite koll på hur man använder OWFS larm-funktion ihop med DS2408?

Edit: Startade om OWFS och provade att använda owwrite istället för echo (använder bash-skript). Då gick det att skriva t.ex. 133333333 till set_alarm. Men jag lyckas ändå inte trigga något larm (trots att sensed och latch indikerar larm).

Kör owfs 2.8p6, men det verkar inte som om p7 eller p8 fixat några buggar i det här området.

//Henrik