Next generation WeatherStation!

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Next generation WeatherStation!

Inlägg av safecast »

Eller vad den ska heta..

Vad har den för funktioner, finesser och tillbehör?
Specifikationer?
Vad är viktigt för dig?

Gå lös med galna, uppriktiga och skämtsamma förslag så bygger vi framtidens
Super-Prognos-Central tillsammans!

/Rickard
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Möjlighet att ansluta väderstationen till datorn via USB eller seriellinterface. Protokollet som används skall vara stabilt, enkelt och väldokumenterat så man enkelt kan skriva egen mjukvara.

Väderstationen skall även ha stöd för ett stort antal trådlösa temperatur/luftfuktighetssensorer.

Det skall finnas billiga (<200kr) sensorer (temperatur räcker) med hög noggrannhet (+-0.2grader). Dessa sensorer skall laddas via solceller och dra så lite ström att det räcker med någon timmes ljus på dem per dag. Vidare skall sensorenheterna vara små (2x2x0.5cm).

Önsketänkande.... :D
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Bra!

Fast jag vill ha nätverk också i min.. Wifi eller fast port med en liten webbserver så jag kan greppa en liten xml-fil.

Hur ofta behöver man uppdatera temperatur i din värld?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Var femte minut räcker.

En annan feature är usb-port där valfritt usbmedium kan anslutas. På usb-minnet skall csv-filer med alla enheters värden sparas ned på en FAT32-partition.

[flum]
Allt detta (massor med billiga sensorer/WLAN/LAN/USB) går utan några som helst problem att fixa med en trådbunden lösning och en OpenWRT-router. Skärm saknas visserligen, men det bör ju finnas någon lämplig liten vga-toutchskärm.
Fast... det är ju 10ggr smidigare med trådlöst...

Det går ju att få små och billiga 1chip-computers där det utan större bök går att lägga in linux. Vid större volymer kan man säkerligen få bra pris på en enhet med skärm. Lägg sedan till en liten USB-mottagare för de små trådlösa sensorerna och möjligheterna är helt plötsligt obegränsade.
Fast det är ju 10ggr smidigare när någon annan står för mjukvarukodningen!

[/flum]

Driver temperatur.nu

Bild
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Jag tror det bara finns en sändartyp som kan konfigureras i olika uppdateringshastigheter med extern strömförsörjning som alternativ. Sensorer är sedan nästan vad som helst som uppfyller standarden.

Lite industritänk på en plattform för masskonsumenter.

En vga skärm vore kul men drar ohyggligt med ström..
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vad det gäller små skärmar verkar en 7" dra under 10W vid drift, med minimerad bakgrundsbelysning (standbyläge i väderstationen) borde man komma ner i hälften. Ohyggligt mycket? Nja...

Driver temperatur.nu

Bild
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Censurerar bort mej själv och 2 inlägg om batterier eftersom man får sätta dit en helikopterrotor på den här väderstationen utan att jag ska lägga mej i och säga att det inte går...

Fler som har idéer?!

/Rickard
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Möjlighet att ha flera displayer. Har man ett stort hus kan det vara skönt att slipa kuta runt :) Trådlöst naturligtvis.
zingo

Re:

Inlägg av zingo »

safecast skrev:
Fler som har idéer?!
Hittade den här tråden nu men eftersom det var ett tag sen det skrevs nåt kanske möjligheten att önska är slut? :)

Det jag saknar i många såna här saker är en slags, konfigurerbar, prognosfunktion.
Det finns idag en massa billiga vädermaskiner som spår väder, antagligen baserat på lufttrycksändringar, och visar hur man ska klä sig eller med olika symboler, sol, moln, regn osv.
Jag efterlyste tidigare uppgifter om nån algoritm för hur vädret spås i såna enkla maskiner men fick inga svar på det. Google gav inget svar heller... Men antagligen ingår lufttrycket, kanske både förändring per tid och absolut tryck, men möjligen också datum är av intresse? Kanske beter sig saker olika beroende av årstiden? jag har rätt bra koll på att spå väder själv baserat på det man kan se själv och via observationer runtomkring men att lära sin väderstation att spå vore roligare. Så en enkel utgångsalgoritm som man sen kan finjustera för lokala avvikelser vill jag ha!

/c
safecast
Kontakt:

Re: Next generation WeatherStation!

Inlägg av safecast »

Dax att fundera vidare på det här nu..

Hur ska det bli i framtiden är funderingen. Ordet är fritt. Hittills är drömmaskinen:

-En liten 1chips Linuxsnurra med usbminne och wlan med en touchskärm
-Pyttesmå temperatursensorer som ansluts till en standardsändare
-Som kan skicka vad som helst som ansluts till den vidare till väderstationen
-Och som kan ansluta till Solcell och nätadapter för abrottsfri drift eller strömkrävande funktioner.
-Systemet säljs som delar vilket gör att man kan välja fritt hur många displayer eller vindmätare man vill ha..
-Det har en intelligent programmerbar (eller utvecklingsbar) prognos. (Självlärande kanske?)

Men vad kostar den? , Är displayen liten eller stor?
Fler ideér borde vi kunna skaka fram. Gärna specifika detaljer som ni irriterar er på eller alltid tvingas ordna själva.
Skriv svar