Fuktmätning i krypgrund?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jed
Tar hemautomation på allvar

Fuktmätning i krypgrund?

Inlägg av jed »

Vi har just köpt hus och nu drar alla mina galna projekt igång på allvar, ett av dom är att övervaka fukten i krypgrunden (som visserligen verkar vara helt ok men det är bättre att vara helt säker...).

Jag funderar på hur pass tålig den här givaren är: https://www.m.nu/luftfuktighetsmatare-v ... p-373.html
Tål den att sitta i en ouppvärmd krypgrund år ut och år in? Det kommer nog inte att vara så fuktigt att det blir problem med kondens (blir det det så har jag heeeelt andra problem ;)
Tänkte sätta den i en plastlåda som jag drar fast på inkommande (välisolerade) vattenslang med buntband.

Sen har jag lite andra projekt också som radiostyrda mörkläggningsgardiner i tv-tummet, 1-wiretemperatursensorer lite överallt, nexabrytare som styrs av tellstick inbyggda i uttagen, utomhuslampor som styrs via tellstick beroende på solens upp/nedgång, grafa elåtgången genom att läsa av elmätaren osv osv. vad finns det mer för skoj ideer som jag "måste" fixa?

Nu väntar jag bara på augusti så vi får tillgång till huset...
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Fuktmätning i krypgrund?

Inlägg av elf98 »

RH-mätaren skall klara att sitta i en oisolerad krypgrund..
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jed

Inlägg av jed »

Tack för snabbt svar, då blir det en sån! Ska bara se vad mer jag behöver...
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Jag har en sådan sittande på vinden i vårt hus. Kanske lite bättre miljö än en krypgrund, men likväl minusgrader på vintern mm. Inga problem alls under tiden den suttit där, vilket är nåt år
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och då har du antagligen den äldre varianten med HIH4000. Den version som säljs nu har en (mycket) tåligare sensor.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jed

Inlägg av jed »

Måste bara lista ut hur jag ska få ner sladden under krypgrunden, lutar åt att jag flyttar lite på en av plankorna på fasaden och drar den utomhus och sätter servern på vinden just nu.

Fredrik: vad har du för sensorer som mäter elförbrukningen hemma hos dig? Hittade just en till sak som jag vill mäta :)
Kollade när vi var där igår och dom har en elmätare på utsidan som har en diod som blinkar 1000 gånger/kWh så där kan jag mäta den totala åtgången.
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Erik: Japp, jag har den gamla

Jed: Jag har en likadan elmätare (eller, tre sådana om man nu ska vara noga) som jag läser av
med led-detektor och räknare köpt här i shopen. En som elbolaget äger (som mäter hela förbrukningen), en som
mäter hur mycket el som går åt till bergvärmepumpen (dvs värme och varmvatten), och en som på sommaren
mäter hur mycket el min poolpump drar. Det som blir kvar efter subtraktion är vad vi gör av med i hushållsel.
Kolla min hemsida om du vill se lite. Jag har ett (schematiskt) kopplingsschema för det jag mäter.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
jed

Inlägg av jed »

Fredrik: jag kollade på din sida efter ditt första besök, inte alls sugen på att bada i din pool just nu. Liiiite för kallt ;)
Du kör med 1-wire räknare och led-detektor på allihop mao, undrade om du hade någon annan sorts detektor till bergvärmepumpen.
Pannan är slut i huset så den ska bytas direkt vi flyttar in så jag kanske får en mätare där med... Vore skoj att veta hur mycket som går åt vart.

Hur har du dragit sladdarna, ligger dom nära el-kablar någonstans och går det bra? Just nu bor vi i lägenhet så nu går dom separat från varandra men sen måste jag hitta ett sätta att få sladden från krypgrunden till andra våningen (eller vinden beroenda på vart jag sätter datorn)
FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Jag har dragit sladdar lite här och var. En del i befintliga rör och en del har jag dolt bakom lister mm. Sladden
med tempgivare till poolen går inne i en av poolslangarna/rören till pumpen i källaren på huset och kommer då fram i
breddavloppet till poolen, och sedan ner till botten. Sensorerna på vinden delar rör med telekablarna och parabolkablarna.
jed

Inlägg av jed »

Just ja, dom har ju dragit antennsladdar överallt... Och eftersom vi är totalt ointresserade av tv så kan jag ju byta ut dom.
Tack för tipset! :)
Skriv svar