Hej,
Har sedan ett par månader tillbaks ett 1wire-nät igång som fungerar som det ska. Totalt 8 DS18S20 och 1st räknare för elmätaren. Nätet består utav en blandning av cat5e och telefonkabel (4-tråd). Har som princip försökt använda cat5e på längre sträckor (och där jag behöver vända och gå tillbaks igen) och telefonkabel den sista biten ut till givarna (lättare att klamra snyggt).
Nu till min fråga: Som jag läst gång på gång så är den rätta metoden att göra EN lång buss med så korta stubbar som möjligt. Men - om man som jag (och säkert många andra) inte kan följa denna topologi till 100% vid användande av fyrledare, vad är då bästa lösningen:
1. Stjärn-nät med många och ibland otillåtet långa stubbar. "går det så går det.
2. Använda en av jordledarna (i en fyrledare) som retur för DQ. Låt säga att jag ska ansluta fem tempgivare i min värmepump. Då har jag alltså kopplad DQ som en buss, men +5V och GND som stjärnnät. Dvs: DQ går från plint X ut till givare 1, tillbaks till plint Y på en annan tråd, vidare till givare 2, tillbaks till plint Z osv... +5V och GND ligger parallella för alla givare.
Den telefonkabel jag har att tillgå är inte partvinnad. Dessutom har jag många meter färdiginstallerad telefonkabel dragen till strategiska platser i huset (ordinarie telefoninstallation som inte används längre). Därav min fråga.
Bild från annat forum för att illustrera:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... b9#p664131
Blir detta bättre eller sämre ur elektriskt perspektiv?