Hej!
Jag är newbie här men vill dela med mig lite. Jag började min "väderkarriär" i somras med att köpa en WMR928. Snygg och fin men gick aldrig att få att fungera med alla standardgivarna samtidigt. Antingen mätte den vind eller temperatur, aldrig allt på en gång.
Den ligger nu söndersalgen i väldigt små delar i en snygg sopsäck på soptippen nära mitt hem......
Nu har jag köpt en IROX PRO-X USB. Finns det inget enklare namn?? Denna apparat fungerar klanderfritt, alla givare lirar och allt går att ladda upp på en PC så jag är hur nöjd som helst!!!
Varma tankar och grattis till SafeCast för utmärkt kundservice!!
En liten fråga bara, eftersom jag inte tror på något innan det är bevisat har jag tre termometrar monterade i rad härutanför. Nu i kväll visar 2 av dem -4,2 medan IROX påstår att det bara är mysiga -1,9 grader.
Kan man kalibrera IROXens temperaturgivare på något sätt?
Olle
Efter mycket testande verkar det som om den kombinerade temp/luftfukt givaren är rätt trög vilket gör att det tar längre tid innan den acklimatiserar sig. Detta ser ut som att den visar varmare.
Mitt råd är då att använda antingen tempgivaren i Vindmätaren för lägsta temp på natten eller komplettera med en trådgivare HTC13 som svarar väldigt snabbt mot temperaturskillnader.
Skulle den visa fel även vid en stabil temperatur så är det naturligtvis ett garantiärende istället.
Vad innebär rätt trög???
Nu hänger tempgivaren i vindmätaren och temp/fukt-mätaren bredvid varandra. I vindstilla förhållanden så skiljer det ca 3 grader kontinuerligt, dvs vind/temp visar kallare än temp/fukt. Det verkar som om vind/fukt är mer än lovligt trög....
Är detta ett "känt" fenomen på IROX?
Finns det inget sätt att få korrekta värden utom att packa ner hela anläggningen och returnera den till SafeCast för utbyte eller reklamation?
Som jag skrivit ovan har jag redan slängt en WMR928 i år.
Det börjar bli ganska dyrt med väderstationer som inte vill fungera....
Om du är den jag tror så ringde du till oss och berättade att din wmr928 hade kastats på soptippen. Jag vet inte om vi hade sålt den till dig eller inte, men jag erbjöd dig hjälp med att få den att fungera som du ville. Dock hade du redan slängt den.
Jag diskuterar gärna problem och hjälper personer på temperatur.nu att få deras stationer att fungera som tänkt. Jag vill också kunna hålla en hög nivå på dialogen med korrekt information om stationer vi och andra säljer oavsett om det är positivt eller negativt.
Mitt inlägg var helt min egen personliga reflektion och konstaterande eftersom jag just nu håller på att testa en massa temperatursensorer av olika märken. Självklart kommer en givare som sitter inne i ett skal att ha en större tröghet än en givare som sitter löst på en tråd. Det tar helt enkelt längre tid innan den omgivande kroppen har kylts ner. Detta var min enda synpunkt i ämnet. Det var inte riktat mot irox utan mot sensorkonstruktionen.
Ska jag utveckla det mer så kan jag säga att det betyder INTE att givaren visar fel, utan att den visar precis den temperaturen som är vid sensorn.
Som jag sa. Anser du att det är något fel på givaren så tar du det med oss. Vill du bidra med några tips hur man ska göra för att få så bra mätningar som möjligt eller har frågor om hur man ska göra så är detta ett utmärkt forum.
I de flesta programvaror. Wswin32, weatherdisplay m.fl. finns det möjlighet att kalibrera sensorerna.