Radiostyrda mörkläggnings/rullgardiner?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jed
Tar hemautomation på allvar

Radiostyrda mörkläggnings/rullgardiner?

Inlägg av jed »

Jag har lite funderingar på att bygga några radiostyrda mörkläggningsgardiner nu när vi äntligen hittat ett hus (min fru är lagom imponerad, dvs inte alls ;)
Hittade ett inlägg på ett annat forum där en kille hade börjat ett sånt här projekt, tyvärr försvann han från forumet 2006 eller 2008 utan att göra klart det. Han hann iaf analysera nexas gamla protokoll med huskoder och beskrev hur det fungerar så det går att använda deras gamla fjärrar (och därmed tellstick!) för att styra den.

Han tipsade även om en motor med inbyggd pulsmätare från transmotec, tänkte kolla om det finns någon mer som är intresserad av att bygga något liknande så det går att göra en sambeställning och få ner styckpriset.
Eller om m.nu är intresserad av att bli återförsäljare ;)
Priserna för motorn skiljer sig ganska rejäl beroende på hur många som köps:

Kod: Markera allt

≥ 1000  $39.28
≥ 500   $52.25
≥ 100   $63.36
≥ 4     $79.23
≥ 2     $142.07
1       $204.90
Motorn finns här: http://www.transmotec.com/dc-motors/pla ... eries.aspx
Trådlänken har jag på en annan dator och hittar den inte nu...

Det här projektet har inte högst prioritet, det ska målas lite, slipas golv, byta panna, dras 1-wire för temp/fuktmätning och lite sånt också ;)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Radiostyrda mörkläggnings/rullgardiner?

Inlägg av daromer »

Känns som en halvdyr motor ja. Själv kommer nog första prototypen byggas med modifierade servos.
jed

Inlägg av jed »

Jo, den är dyr... Ett servo som orkar dra 4 meter bred rullgardin i lite tjockare tyg finns tex på http://hobbycity.com, det fanns från $10

Nackdelen med ett servo är att dom inte ryms inne i rullgardinen som den här gör + att du måste hitta ett annat sätt att mäta när gardinen är uppe/nere. Antingen genom en extern pulsgivare eller någon form av sensor uppe och nere vilket gör att installationen blir meckigare och inte lika snygg.
Med motorn ovan så ryms det mesta inne i röret till gardinen och det behöver bara en liten låda på väggen som döljs av gardinen (plus spänningsmatning förstås)

Om det är någon som kan hitta en annan motor liknande den här som är billigare blir jag så klart väldigt glad ;)

Oavsett motor så kommer samma elektronik att kunna användas, det kommer att finnas ingångar för en pulsgivare och utgångar som styr motorn och det spelar ingen roll vilken slags motor det är.
Om det är någon som vill hjälpa till med elektroniken/koden så hojta till, jag kommer att lägga ut allting när jag är klar men delar gärna med mig tidigare också. Än så länge så finns det bara lite lösa ideer i huvudet på mig ;)
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Anders (wallebalboa) på BM's forum har en styrning av sina gardiner i skarp drift, med en motor som liknar den du länkat till. han kanske kan ge dig några tips.
jed

Inlägg av jed »

PerM skrev:Anders (wallebalboa) på BM's forum har en styrning av sina gardiner i skarp drift, med en motor som liknar den du länkat till. han kanske kan ge dig några tips.
Tackar! Ska genast kolla det :)
jed

Inlägg av jed »

...eller rättare sagt när mitt konto godkänts ;)
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

jed skrev:...eller rättare sagt när mitt konto godkänts ;)
Fick du inget mail med en länk?! Kontot manuellt aktiverat iaf.
jed

Inlägg av jed »

PerM skrev:
jed skrev:...eller rättare sagt när mitt konto godkänts ;)
Fick du inget mail med en länk?! Kontot manuellt aktiverat iaf.
Jag fick ett mail som sa att en admin skulle kolla på och aktivera kontot, tack för aktiveringen. Ska se om jag hittar hans prylar nu.
Antog att det redan hade byggrs något liknande nånstans ;)
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Hm, kanske din email eller så flaggades för möjlig spam-källa....normalt ska alla registreringar aktiveras av användaren själlv via ett email med en länk.
jed

Inlägg av jed »

PerM skrev:Hm, kanske din email eller så flaggades för möjlig spam-källa....normalt ska alla registreringar aktiveras av användaren själlv via ett email med en länk.
Fyllde i så lite information som möjligt, lite slö :) Kanske det var därför... Jag har kollat igenom hans postningar men inte hittat något så jag skickade ett pm till honom istället. Tack för tipset! Funkar det bra så den blir lite billigare kanske det är fler som vill bygga den, jag kommer iaf att lägga ut all info om den när (om...) jag blir klar eller sätter igång. Har några andra projekt på gång innan det här.
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Letade oxå igenom hans inlägg men hitta inget heller ...
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Nä, han har inte lagt ut något, men jag är tämligen säker på att han gärna berättar om sin lösning om ni frågar honom.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag har en likadan motor som Walle använder liggandes, varvtalet vid 12 volt är 30rpm och full längd 63 mm, dia 16 mm.
Har tänkt sätta den att vrida persienner.
2l9o4d3.jpg
2l9o4d3.jpg (10.75 KiB) Visad 8419 gånger
Edit: Filuppladdningsbuggen är rättad och filen inlagd i inläget /elf98
jed

Inlägg av jed »

bruka skrev:Jag har en likadan motor som Walle använder liggandes, varvtalet vid 12 volt är 30rpm och full längd 63 mm, dia 16 mm.
Har tänkt sätta den att vrida persienner.

Tyvärr så kunde jag inte ladda upp bilden på den här, fick felmedd:
Kunde inte ladda upp bilaga till ./files/241_2d50e98fa51b4f45990c4d4e9e6c139b.

Ligger på tinypic istället
http://i51.tinypic.com/2l9o4d3.jpg
Har den också pulsgivare? Vart köpte du den och vad kostade den?

Dom verkar ha löjligt mycket påslag mtp prisskillanden om du köper 1 eller 1000st...
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Nej ingen pulsgivare bara anslutning för drivspänning. Walle hade köpt dem på ebay tror jag, även min så jag har inget pris.
Skriv svar