Optimal placering av temperaturmätare i rum?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jed
Tar hemautomation på allvar

Optimal placering av temperaturmätare i rum?

Inlägg av jed »

Jag har funderat lite grann kring vart det är bäst att placera tempgivaren till mitt 1-wire projekt i huset vi snart flyttar in i, i ett hörn, nära taket, nära golvet, mitt på väggen (fult), ???

Vart har ni andra placerat era givare och varför?

Just nu har jag bara en givare igång för att testa systemet och lära mig hur jag bygger snygga grafer (läser igenom rrd-tutorial nu), skriva skript för övervakning/styrning, sätta upp webgränssnitt osv.
Min givare ligger precis framför min ups i hörnet i vardagsrummet, antagligen optimalt usel placering ;)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Optimal placering av temperaturmätare i rum?

Inlägg av daromer »

Jag placerar dem där det finns plats :) Ofast vid mina nätverksuttag alternativt vid en lampkontakt mitt i taket. Ytterväggarna ska man undvika samt nära golven då det skiljer ganska mycke i temperatur jämfört med mitt i rummet.
jed

Inlägg av jed »

Jag kommer nog också att placera dom i ett nätverksuttag, funderar på att klämma fast dom i en RJ45kontakt och bara plugga i den i uttaget och sen skaffa en 1-wirehub att knyta ihop allt med. Ska testa om se om det funkar med ett stjärnnät utan hub först tänkte jag.

Det finns tv-uttag i en massa rum, kommer att dra ut antennkabeln och ersätta den med cat5 istället.

Har lite funderingar på att dra upp dom en bit längs väggen i hörnen och sen måla kabeln i samma färg som väggen. Vet inte hur snyggt det blir, det måste ju vara en hög WAF för att det ska funka...

* WAF == Wife Acceptance Factor
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Jag kör stjärnnät delux och lite till :)

Funkar men jag har nått gränsen nu märkte jag härom veckan när jag flyttade routern. Då funkar det inte lika bra längre. Men jag är förberedd. Har 2 extra usb-stickor samt 3 st hubbar så det vore fasen om jag inte ska få ihop det :lol:
jed

Inlägg av jed »

Hehe, släng hårdvara på problemet tills det funkar ;)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Vänd på det...vad är du ute efter, jo tempen för ett visst utrymme. Då får du ju tänka efter vart i det här "utrymmet" är en representativ plats när det gäller temperaturen. tempen du vill mäta är ju den temp som du "upplever", och är det så att du alltid kryper i ditt rum, då skall du mäta den vid golvet som ex. du vill att den platsen skall vara så lite påverkad från andra faktorer. sådan faktorer kan vara
- fönster
- solljus
-element
- luftventiler (luftdrag från ventiler)
- andra värmekällor, (lamor, datorer)
- dörrar
- ytterväggar

sen är det bara att försöka hitta en plats som blir en så liten kompromiss som möjligt, för en kompromiss blir det alltid. :wink:
jed

Inlägg av jed »

Hehe, det största hindret kommer nog att bli min fru som inte vill ha en sensor mitt i rummet ;)

Det lutar åt att det blir nånstans i ett hörn där det en enkelt att få upp den någon meter från golvet och samtidigt gömma den.
tanner
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av tanner »

Jag köpte riktigt tunna kabelkanaler på byggmax som jag fäst längs med dörrfodret i varje rum vilket har fått en hög WAF :D
Kabeln kommer ner från vinden och jag pillat ner sensorn till ca 1.5m över golvet där jag gjort ett litet hål som sensorn fyller ut.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

tanner skrev:Jag köpte riktigt tunna kabelkanaler på byggmax som jag fäst längs med dörrfodret i varje rum vilket har fått en hög WAF :D
Kabeln kommer ner från vinden och jag pillat ner sensorn till ca 1.5m över golvet där jag gjort ett litet hål som sensorn fyller ut.
Foto?! :wink:
jed

Inlägg av jed »

tanner skrev:Jag köpte riktigt tunna kabelkanaler på byggmax som jag fäst längs med dörrfodret i varje rum vilket har fått en hög WAF :D
Låter som en riktigt bra lösning! Drar du kanalen hela vägen från golv till tak? Håller med CirruZZ, foto! :)
Skriv svar