Dokumentation av owfs-filer i /mnt/1wire

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JimmyLarsson
Wannabe

Dokumentation av owfs-filer i /mnt/1wire

Inlägg av JimmyLarsson »

Hej

Är det någon som vet var man hittar dokumentation över vad som är vad av allt som dyker upp under /mnt/1wire när man kör owfs? temperature t ex är ju uppenbart, men det är en ganska stor hierarki av filer och den enda dokumentation jag hittat är denna:

http://owfs.org/index.php?page=ds18b20

Dock finns det ju hur mycket som helst under /mnt/1wire som öht inte nämns i dokumentet ovan. Är det verkligen helt odokumenterat?

/J
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Dokumentation av owfs-filer i /mnt/1wire

Inlägg av daromer »

Hej

det mesta finns dokumenterat under den sidan samt om du kör "man owfs"
JimmyLarsson
Wannabe

Inlägg av JimmyLarsson »

Det mesta som finns under /mnt/1wire (ls -lR /mnt/1wire) nämns inte överhuvudtaget i man-pages, därav min fråga.

/J
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Owfs utvecklas i snabb takt och dokumentationen hänger inte med.

Om det är någon/några specifika filer du undrar över kan vi nog reda ut det...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JimmyLarsson
Wannabe

Inlägg av JimmyLarsson »

Det kommer frågor allt eftersom. Men det jag kommer på just nu är:

1) Hur ofta pollar USB-mastern termometrarna?
2) Scannar OWFS bara vilka enheter som finns på nätet vid uppstart, eller även efteråt? Dvs, måste man starta om OWFS när man bygger ut nätet?
3) Hur gör man enklast för att sätta upp larm? T ex vill jag få ett mail om temperaturen på sensor x överstiger/understiger y grader.

/J
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

1. Så ofta du läser data. Owfs ligger inte och pollar i bakgrunden.
2. Nätet är plug and play med owfs. Läser man rooten och inte uncached blir det dock en viss fördröjning.
3. enklast är ett litet script:

Kod: Markera allt

#bin/bash
if [ `cat /mnt/1wire/10.xxxxx/temperature|sed -e/\ //g` -gt "20" ]; then
echo “Temperaturen har överstigit 20 grader” | mail -s “Varning, larmgräns överstigen” du@dinepost.se
fi
Scriptet ovan fungerar nog inte rakt av, men det krävs nog inte några jätteändringar för att det skall fungera.

Driver temperatur.nu

Bild
JimmyLarsson
Wannabe

Inlägg av JimmyLarsson »

Så när jag gör "cat /mnt/1wire/10.12345678/temperature" så genererar det en pollning av den devicen?

Kan du utveckla ditt svar på 2:an? Hur/när upptäcker mastern att jag kopplat in nya termometrar? Vad menar du med rooten/uncached?

/J
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Du genererar en pollning av enheten under förutsättning att owfs inte har ett cachat värde. Finns det ett färskt cachat värde visas det.

I owfs-rooten (katalogen där du mountade 1wire-nätet) finns en katalog med namnet "uncached". Läser du från uncached görs en pollning av nätet för varenda sak du gör läser. Kör du "ls /mnt/1wire/uncached" scannas nätet av och alla existerande enheter på nätet visas. Kör du "ls /mnt/1wire" kan du missa enheter om de anslutits nyligen, där nyligen normalt 10-15 sekunder.

Om man accessar nätet från fler script samtidigt och har många prylar på nätet är det ofta en prestandavinst att inte läsa uncached.

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Jag vill ivf minnas att jag hittat all info jag behöver i dokumentationen. All dokumentation förutom hur den hanterar flera pollningar samtidigt av uncached. Den hittade jag tillslut i någon mailinglista :)

Men ställ frågorna bara som elf skrev.
lix
Wannabe

Inlägg av lix »

Hej,

Lånar tråden lite....

Nån som vet var det finns en vettig förklaring till hur man använder larm-funktionen i OWFS? Försöker sätta larm på ingångarna på 8-kanals IO-kortet men lyckas inte få det att fungera. Det var några veckor sen jag pillade med just det så kommer inte ihåg exakt status när jag lade ner det. Men det slutade i alla fall med att jag nu läser av både sensed.* och latch.* för att se när något hänt. Inte speciellt optimalt.

Någon som har ett komplett exempel? Vad skall man lägga in i set_alarm, och vad skall PIO.*, latch.* sättas till? Och hur läser man sen av larmet? Hur resettar man?

//Henrik
Skriv svar