OWFS installation på WIN alt Cygwin

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
dataklas

OWFS installation på WIN alt Cygwin

Inlägg av dataklas »

Finns någonstans en steg-för-steg instruktion hur man installerar OWFS på win alternativt under Cygwin ?
owfs.org är ju inte ett under av tydlighet på den punkten.

Wikin innnehåller en motsvarande instruktion för ubuntu, jag som är Linux novis/analfabet undrar om ubuntu anvisningarna funka också för cygwin ??

jag skulle naturligtvis föredra att använda BeyondMeasruement - men med den osäkerhet som fn råder om licensmodeller, tillgänglighet och kostnader är det uteslutet.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: OWFS installation på WIN alt Cygwin

Inlägg av PerM »

Hej,

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det du frågar efter, men jag måste få svara på ditt uttalande ang. BM.

Det gläder mig att du helst skulle vilja använda BM samtidigt som jag beklagar att du känner osäkerhet runt de punkter du nämner. Att det råder osäkerhet runt licens och priser beror helt enkelt på att det inte tagits slutgiltigt beslut om dessa, även om de grova dragen har diskuterats på BM's forum. Produkten är inte ännu redo för försäljning. Visst, man kan argumentera att att man rent affärsmässigt ska undvika denna situation, men jag tror på att låta målgruppen få säga sitt, inte bara när det gäller funktionalitet, utan även vad det gäller licensmodeller och priser; har man begränsat med resurser för marknadsundersökningar och dylikt får man använda sig av andra metoder. Du är mer än välkommen att ställa frågor, kan jag svara så göra jag gärna det. Jag tror stenhårt på öppenhet gentemot användarna av min produkt och välkomnar all konstruktiv kritik, om du har sådan.

Vad du avser med tillgänglighet vet jag inte, kanske du egentligen menar stabilitet och det fel som smög sig in i .16? Ser man historiskt på BM så har det varit förhållandevis lite problem med stabilitet och buggar. Just bug #193 är nog den värsta i både BM och dess föregångares snart fyraåriga historia. Som jag skrev ovan så lyssnar jag gärna till vad ni användare har att säga och vad ni tycker, det har nog framgått väldigt tydligt under de åren som utveckling av produkterna skett. En del av detta innebär att jag tillgängliggör test-versioner som det står er användare fritt att prova och utvärdera samt kritisera eller rosa efter behag. Ibland smyger det sig in felaktigheter trots de tester som görs och det är inte mer att göra än att rätta felet till nästa test-version (.17 finns redan för nedladdning).

De licensfiler som publiceras var tredje vecka fungerar även med den tidigare version så du behöver inte uppdatera så fort som en ny test-version släpps (även om jag uppskattar ifall så sker). Du kan alltså låta andra ta smällen ;)

Jag har påbörjat ett inlägg här, vilket jag tänker uppdatera efterhand saker och ting blir bestämda. Du är som sagt välkommen att ställa frågor runt detta, men jag skulle uppskatta ifall du gör det i BM's forum.

Jag hoppas att du med ovanstående fått en lite klarare bild om vad som sker runt BM.

// Per
Quart
Moderator
Kontakt:

Re: OWFS installation på WIN alt Cygwin

Inlägg av Quart »

dataklas skrev:Finns någonstans en steg-för-steg instruktion hur man installerar OWFS på win alternativt under Cygwin ?
owfs.org är ju inte ett under av tydlighet på den punkten.

Wikin innnehåller en motsvarande instruktion för ubuntu, jag som är Linux novis/analfabet undrar om ubuntu anvisningarna funka också för cygwin ??

jag skulle naturligtvis föredra att använda BeyondMeasruement - men med den osäkerhet som fn råder om licensmodeller, tillgänglighet och kostnader är det uteslutet.
Jag har precis installerat OWFS just pga "surret" runt BM samt svårigheten att komma igång med grafer.
Det verkar finnas väldigt mycket bra guider om detta till OWFS och RRD.
Skriv svar