Har funderat lite på detta med energiförbrukning och har nog kommit fram till att om man vill läsa av aktuell energiförbrukning så skulle man behöva ha en tidsstämpel på varje avläsning av LED på elmätaren och med hjälp av tidsstämpeln kunna beräkna aktuell förbrukning.
Så då återstår frågan hur man ska få fram den informationen, det som man egentligen är ute efter är ju den exakt tiden mellan den näst sista "blinket" och det sista.
Är det någon som löst detta problem på något annat sätt?
Normalt angriper man problemet på ett annat sätt, nämnligen att man räknar antalet pulser under X minuter för att få ut förbrukningen under dessa minuter. Nackdelen är fördröjningen på X minuter.
elf98 skrev:Normalt angriper man problemet på ett annat sätt, nämnligen att man räknar antalet pulser under X minuter för att få ut förbrukningen under dessa minuter. Nackdelen är fördröjningen på X minuter.
Som du beskriver, så gör jag idag men är inte helt nöjd över resultatet, inte när det kommer till aktuell förbrukning det fungerar ju helt ok till att lägga grafer genom att sätta tex X = 5 minuter.
Men när man pratar om aktuell förbrukning så skulle jag vilja komma ner till iallafall max 5 sek fördröjning och det är ju där som problemet börjar.
aha men då finns det hårdvara som kan lösa problemet iallafall. skulle den hårdvaran ersätta befintlig Räknare, eller bör man köra de samtidigt och låta den ena sköta historiken och den andra nuvarande förbrukning.
elf98 skrev:CT1 är en "vanlig" räknare på stereoider...
Att komma ner så lågt som 5sekunder kan bli svårt, det gäller att du hinner få blink under tiden du vill analysera.
Aha okej, en liten trimmad variant alltså
Jag ser framför mig en lösning som är att den aktuella förbrukningen alltid är förbrukningen mellan de två sista detekteringarna på mätaren.
sedan så får man läsa av varje sek och då bör man kunna hamna ganska nära dessa 5 sek, och ibland kortare / längre beroende på hur hög förbrukning man har och lite med "tur" hur statusen är precis när man läser av.
Jag har en 2.1-räknare och byggde pulsdetektor själv.. Det går att få någorlunda rätt momentanvärde med de komponenterna.. Om man frågar 1 gång i sekunden vad räknaren står på så får man ej bra mätvärden, eftersom om pulsen kommer efter 4.99 eller 5.01 sekunder så blir det stor skillnad (900 resp 720 watt).. Jag provade köra runt 10 ggr i sekunden och fick ut någorlunda vettiga mätvärden.. Nu kör jag dock att läsa av en gång i minuten istället.