Styra Nexa-prylar via IR-fjärr.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Styra Nexa-prylar via IR-fjärr.

Inlägg av elf98 »

För att styra alla prylar i TV-bänken använder jag en Logitech Harmony 885. Detta fungerar helt perfekt, fjärren är mycket lätt att uppdatera och anpassa.

Men... Jag har ju Nexafjärrströmbrytare inkopplade lite här och där i vardagsrummet. En är iinkopplad till tvbänken, så inget skall stå i standbyläge när vi inte använder prylarna. En används för att kunna slå på datorn från tv-soffan. Och ytterligare en används till läslampan.

Det såg lite tråkigt ut att ha två fjärrkontroller på bordet (Harmony 885 + Nexa-fjärren)! Harmony 885 har tyvärr inte någon inbyggd fm-sändare så det är svårt att styra nexaprylarna direkt! :D

Efter lite sökande på internet visade det sig att Clas Ohlssons pryl för att förlänga fjärrkontrollers räckvidd helt enkelt fm-modulerar ir signalerna på samma frekvens som Nexa använder.

Efter ytterligare lite sökande så visade det sig att Logitech som standard har stöd för Nexa-prylarna!

Det var bara att lägga till Nexa-enheterna i fjärrkontrollen och ansluta sändaren från Clas Ohlsson för att det skulle fungera.

Nu styr min Logitech Harmony 885:
*TVn
*Digitalboxen
*Stereon
*Cd-spelaren
*DVD-spelaren
*Alla Nexa-prylar i vardagsrummet.

Supersmidigt helt enkelt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Härligt. Själv sitter jag fast med minst två fjärrkontroller tills dess att vår gmal TV går sönder, ingen multi-fjärr som stöder den...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det är toklätt att lära Harmony-fjärrarna irkoder från gamla fjärrkontroller...

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Även sådana med två IR-dioder som sänder olika signaler både vid tryck och släpp på knappen? Det är iaf vad jag upplever att vår fjärr gör...
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag tror nog inte att Logitech har stöd för antika fjärrkontroller! :D

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Jag har en Harmony 895 med rf sändare, kan man då använda den till Nexa ?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu kan ju inte jag ge några garantier, men det är högst troligt att det fungerar att direkt styra nexa-prylarna!

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Blir väl att köpa och prova.
finkman
Wannabe

Inlägg av finkman »

Köpte powermid-pyramiderna hos CO idag, men får det inte att fungera :( Jag genererar hexkoder med Daniel-P's excelblad, koderna kopierar jag sedan in till Omniremote på palm pilot. Powermid-prylarna får en ir-signal, men tydligen inte den rätta, då det inte fungerar..

Provade även att låta andra änden av powermid-pyramiderna, dvs rf->ir-änden försöka lära min ir-fjärr ir-koder när jag matar den med rf-koder från nexa-fjärren.. Powermid-prylen tar emot rf-koderna och sänder ir, ir-fjärren lyckas till och med lära sig en kod från den.. Men när jag sedan riktar den nyinlärda ir-fjärren mot ir->rf-pyramiden och trycker av en salva så får den signalen, men den styr inga nexa-prylar.. :/

Några förslag?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Kan du styra några IR-enheter via den, som det är tänkt i orginal? (Från din palm-pilot)
Det excel-bladet du nämner, är det någon som fått det att fungera från palm-pilot till nexa?

Det jag minns från forntiden när jag körde med palm och omniremote var att det var lite olika om mottagarna gillade signalerna från Palm'en då de inte var *helt* rätt frekvens eller vad det nu var.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vad det gäller att lära irsignaler som kommer från pyramiderna går det inte. Det blir helt enkelt för många störningar i signalen.

Driver temperatur.nu

Bild
finkman
Wannabe

Inlägg av finkman »

Jo, läste på nåt annat ställe att signalerna var för distade när de åkt ett varv i konverteringen.. Palmen klarar att lära/lära ut signaler till exempelvis tv'n, skitsmidigt för att lära multifjärren extraknappar som inte finns på orginalfjärren, t.ex. att gå direkt till en särskild in-källa istället för att behöva bläddra fram den i meny.. Bra till macron osv..

Provade en ny approach på nexa-problemet, men kom ingen vart.. Lödde ihop en quick & dirty IR-sändare till winlirc.. IR-diod och motstånd, fulkopplat till en serieport.. Fick den att sända ir-signaler, fast det blev lite för svagt för att göra någon nytta någonstans. Ska prova att löda ihop en bättre sändare imorgon..

Annars så är ju en lösning att hemsöka någon som redan har ir-koderna på sin Harmony-fjärr och lära min fjärr signalerna därifrån ;)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och vem skulle det kunna vara? :D

Driver temperatur.nu

Bild
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Verkar inte som det går att få till Nexa och Harmony 895..
abrovink
Wannabe

Inlägg av abrovink »

Hej!

Någon som har testat med 785?

//Janne
Skriv svar